Universal Analytics съвсем скоро ще спре да функционира. Негов заместник ще е по-новата версия GA4, която дава редица нови функционалности и възможности. Да видим сроковете, в които тези промени ще настъпят: 

  • На 1 юли 2023 г. UA вече няма да е активен и обработването на нови посещения ще бъде прекратено.
  • По-новите акаунти, които използват Universal Analytics 360 ще продължат да работят до 1 октомври следващата година.
  • След тези дати, по-рано обработените данни от Universal Analytics ще се съхраняват най-малко шест месеца.

Историята зад смъртта на Google Universal Analytics 

През последните години гигантът Google постоянно се опитва да задоволи нуждите на бизнесите, които използват услугите им. Възникването на проблеми със запазването на поверителността на потребителите и все по-сложната потребителска пътека, през която преминават клиентите, е причината компанията да вземе драстични мерки. 

За да се справят с предизвикателствата, Google решиха да изменят начина, по който данните от уеб сайтовете се събират, записват, измерват и анализират. Всички акаунти, които използват Universal Analytics ще бъдат спрени и съответно заменени от новата версия GA4, която работи по тотално нов начин. 

Ръсел Кетчъм, директор и продуктов мениджър в Google, сподели в блога на Google, че „Universal Analytics е създаден за онлайн измерване, което се случва в конкретен сайт и събирането на данни, посредством бисквитките. Тази методология за измерване вече изглежда остаряла.”

UA навършва десетилетие през октомври и е създаден за целите на едно различно и отдавна отминало време. Тогава Apple Store (магазинът за приложения за iOS) беше едва на 4 години. Подобно на други технологии за проследяване на поведението в сайтовете по това време, UA се фокусира върху потребителските сесии. Това работеше изключително добре за проследяването на преживяването в една платформа – вашия уебсайт, гледан от компютър или телефон. За съжаление обаче, свързването на данните от различни устройства и платформи се оказа твърде трудна задача.

Какво се крие зад този ход

Както Стив Джобс веднъж каза – всеки софтуер има своите изгреви и залези. Така че сред разработчиците и търговците, запознати с Google Analytics, преходът не е пълна изненада: GA4 е активен повече от две години, еволюция на собствеността за приложения + уеб, а Universal Analytics вече е на повече от 10 години.

В този случай промяната отразява еволюцията на това как анализите се свързват с уебсайтове и променящата се роля, която анализът играе в поверителността. Universal Analytics представлява измерване със зареждането на страници, като въвежда проследяване на различни платформи и по-гъвкави опции за създаване на персонализирани метрики и показатели. Въпреки това, той все още разчита на бисквитки и текстови файлове в браузърите.

Google Analytics 4 все още проверява зареждането на страницата. Въпреки това инфраструктурата управлява събитията на страницата и задейства данните по-директно, премахвайки зависимостта от бисквитки. Това прави показателите  по-удобни за внедряване и в приложения и други софтуерни приложения, а не само за страниците в браузъра. Освен това маркетолозите използват данните за по-широки цели на моделиране, като прозрения за машинно обучение върху данните, например.

С новата версия на Google Analytics поверителността на данните ще се управлява по-добре. Google отбеляза в съобщението си, че GA4 „вече няма да съхранява IP адреси“. IP адресите могат да бъдат зачетени като  злоупотреба с лични данни за идентифициране, което компрометира личната поверителност.

Малко повече за Google Analytics 4 

Новата версия беше пусната през октомври 2020 г., като платформата значително се различава от предишните версии на Google Analytics.

  • GA4 работи на различни платформи и може да проследява данни в уебсайтове и приложения, като не изисква бисквитки и измерва инсайтите (прозренията) с помощта на данни, които са базирани на конкретни събития.
  • Също така GA4 използва управлявано от данни приписване, за да разбере всички събития, преди последния клик. Това позволява на маркетолозите да видят как различните инициативи влияят върху реализациите.
  • Освен това, платформата не поддържа IP адреси, което може да помогне на марките да спазват законите за поверителност.
  • Поради всички тези причини се предполага, че това е по-перспективно решение.

Въпреки че GA4 е ъпдейт на съществуващата платформа, принудителното преминаване към него провокира неприятни отзиви от потребителите на Analytics в социалните мрежи. 

  • Консултантът по маркетинг в търсaчките – Джо Янгблъд сподели разочарованието си, че Google ще изтрие всички предишни данни от GA и няма да предостави никакви средства за преглед на исторически данни в GA4, като сподели в Twitter – „Това трябва да е напълно неприемливо за собствениците на бизнес и търговците“.
  • Експертът по дигитален маркетинг Джоно Олдерсън също сподели, че залезът на UA през следващата година „няма да върви добре“, твърдейки, че ъпдейтът GA4 не е готов и специалистите по анализ нямат никакъв стимул да приемат този „по-сложен, полузавършен продукт“.
  • „Да, възможно е да отнеме известно време да свикнем с Google Analytics 4“, призна в Twitter Джини Марвин, мениджърът по  свързване с Google Ads. 

Големият извод: Google използва споделянето на официално съобщение, за да сигнализира на бизнеса, че трябва да започне да преминава към GA4 по-рано, отколкото би му се искало. Предполага се, че това ще накара компаниите, които досега са използвали старите версии, вече да преминат към GA4.

Чао бисквитки. Здравейте нови възможности.

  • Въпреки че GA4 съществува повече от година, конфигурирането му сега ще позволи на фирмите да започнат да записват показатели, които да проследяват, като гарантират, че историческите данни ще бъдат налични, когато са необходими.
  • Това също трябва да служи като червен флаг за маркетинг специалистите, които работят с търсачките и отлагат внедряването на GA4, тъй като то преминава от незадължително в задължително за по-малко от 15 месеца. С подобряването на интерфейса и възможностите на GA4, специалистите ще бъдат по-добре подготвени да управляват прехода за своите марки и клиенти.

Как маркетинг експертите да се подготвят  

Одитиране на текущото отчитане  

Маркетинг екипа ви трябва да обърне внимание на текущото ви отчитане. Одитът ще е полезен, както за настройването на GA4, така и за откриване на допълнителните репорти от други решения, които ще бъдат необходими. Това премахва загубата на исторически данни и запазва отчитането, което може да отговори на някои първоначални предположения за моделите на данни.

Подобряване на работния процес по създаване на отчети 

Маркетолозите могат да създадат бележник с предходните си настройки и възникналите при инсталацията проблеми. В миналото отчетите на Google Analytics включваха функция за анотация, която позволяваше на потребителите да създават бележки в диаграма. Първоначално бележките бяха предназначени да документират технически промени, но можеха да се запазват и когато са направени промени в кампанията.


Днес маркетинг специалистите могат да използват онлайн тетрадки като Evernote, Notion или OneNote, за да документират промените. Независимо какъв формат изберете, промените трябва да бъдат документирани и достъпни за екипа.

Ползи от GA4 за маркетинг експертите 

Google Analytics 4 е проектиран така, че да отговори на ключовите цели на бизнеса, като увеличаване на продажбите, инсталирането на приложения, генерирането на потенциални клиенти или свързването на ангажираността на клиентите онлайн и офлайн. Ето и само няколко начина, по които Google Анализ 4 може да е наистина полезен за вашия бизнес:

  • Ще можете да разберете поведението на клиентите си през цялата потребителска пътека 

С ъпдейта ще получете пълен поглед върху жизнения цикъл на клиента, през модела на измерване, който се базира на случилите се събития. Той не е фрагментиран по конкретна платформа или организиран в независими сесии.

  • Ще можете да подобрите възвръщаемостта на инвестициите си чрез управляваното от данни приписване

GA 4 използва приписване, което е управлявано от данни, за да можете да анализирате пълното въздействие на вашия маркетинг по пътя на клиента. Платформата засича всички събития и не разчита на измерването на последния клик. Това ще ви помогне да разберете как вашите маркетингови дейности влияят върху реализациите ви. Можете да експортирате този анализ в Google Ads и медийните инструменти на Google Marketing Platform, за да оптимизирате компаниите си. 

  • Ще можете да измервате ангажираността и реализациите, като имате предвид нуждите на бизнеса 

С новите контроли за поверителност на ниво държава можете да управлявате и минимизирате събирането на данни на ниво потребител. Това включва бисквитките и метаданни. Същевременно ще можете да запазите ключовата функционалност за измерване.

  • Ще можете да получете по-голяма стойност от вашите данни

Машинното обучение генерира усъвършенствани прогнозни прозрения за поведението и реализациите на потребителите, създава нови аудитории от потребители, които е вероятно да купят или да отпаднат и автоматично извеждат критични прозрения за подобряване на вашия маркетинг.

  • Ще можете лесно да активирате своите прозрения

Разширените интеграции с други продукти на Google, като Google Ads, работят с комбинираните ви данни от мрежата и приложенията, което улеснява използването на статистиката GA4 за оптимизиране на кампаниите ви.

В заключение

Всички акаунти в Universal Analytics ще спрат да обработват нови посещения на 1 юли 2023 г., а 360 акаунтите в Universal Analytics ще спрат да обработват нови посещения на 1 октомври 2023 г. След това ще имате достъп до обработените си по-рано данни в Universal Analytics за поне шест месеца. Екипът ни ви съветва да преминете към Google Analytics 4 възможно най-скоро, за да изградите необходимите исторически данни, преди Universal Analytics да спре да обработва новите посещения. Експертите ни вече са запознати в детайли с всички промени и биха могли да ви съдействат. Не губете възможността да разполагате с още по-голям обем данни, който ще ви позволи да разширите бизнеса си и да увеличите продажбите си. Доверете се на Digital Expert и се свържете с нас, ако искате да преминете към Google Analytics 4.