И защо сега е времето да преминете на новата версия

През октомври 2020 г. Google обяви пускането на новата версия на Google Analytics 4 (GA4). Потребителите, които използват Google Analytics могат да преценят кога да преминат към по-новата версия, а акаунтите, които току що са се регистрирали, автоматично започват да използват новия ъпдейт. Google Analytics 4 съдържа много настройки, подобрения и още по-интересни функционалности, които ще са полезни за маркетинг експертите и собствениците на бизнес. Така те ще имат достъп до по-голям брой данни за потребителското поведение в даден сайт и анализите за взаимодействията на клиентите с конкретния бизнес ще са още по-точни и релевантни.  

Има и още една основна причина за появата на GA4 – през последните години онлайн индустрията е изправена пред няколко големи предизвикателства – да осигури защитено и поверително съхранение на данните на потребителите си и да унифицира информацията за потребителското поведение от приложенията и уебсайтовете  едновременно. За щастие, вече всичко това е възможно с новата версия – Google Analytics 4. В днешната статия ще ви запознаем с всичките ѝ нови функции и опции, които можете да използвате в Analytics акаунта си, както и ще обясним защо да не се страхувате и още сега да преминете към използването на новата Google Analytics версия.

Какво представлява Google Analytics 4 и какви са разликите между него и Universal Analytics 

Google Analytics 4 е най-новата версия на най-използвания инструмент за анализ на трафика в мрежата. Предишното поколение на Google Analytics е Universal Analytics. 

image1 1
Google Analytics 4 – Промени и нови функционалности 8

Както споменахме малко по-рано, Google Analytics стартира като инструмент за уеб анализ, фокусиран върху мрежата и осигурява измерване, фрагментирано по устройство или по платформа. От друга страна, Google Analytics 4 е съсредоточен върху измерването поведението на аудиторията. 

Някои от основните разлики между Universal Analytics и новия Google Analytics 4 са:

Universal AnalyticsGoogle Analytics 4
Събития (Events)
Всяко отделно събитие има свой собствен тип действие, което го активира: Преглед на страница, Продажба, Клик върху връзки към социални мрежи, Плащания и транзакции/други дейности в онлайн магазина Всяко отделно действие (скрол и клик) е събитие – в тази версия няма разлика между действията и вида на събитията  
Проследяване (Tracking)
По подразбиране UA проследява само разглежданията на страници. Новата версия автоматично събира данни за всякакъв вид ангажираност на уебсайта или мобилното приложение. Специфичното тук е, че се използва Tag Manager за настройка на събитията.
Групиране (Content Grouping)
Съдържанието се групира в логическа структура, за да може след това да се сравнява по името на групаНе поддържа тази функционалност
Функция за изминало време (Elapsed Time Feature)
Функцията Time feature измерва броя на страниците, сесиите или активността на потребителите. Universal Analytics е създаден така, че да отчита само продължителността на посещението или времето, изминало между показванията на отделните страници.Тази функция вече е много по-полезна, тъй като сега показва средното време, необходимо на потребителите на уебсайта, за да извършат определени действия.
Отпадане, напускане на сайта (Bounce Rate)
Тази функция се използва често, за да се разбере как дадения уебсайт се представя, като включва много подробни данниВече не е достъпна, но вместо нея можете да ползвате “user engagement”  

Може би ще попитате къде изчезна секцията “Views”

image3 1
Google Analytics 4 – Промени и нови функционалности 9

Това беше и първият въпрос, който ние си зададохме, така че сега ще ви отговоеим на него. В GA4 цялото меню Views беше заменено от потоци с данни (data stream). Потокът с данни може да бъде един от следните: поток с данни от уеб сайтове, поток с данни от Android приложения или поток с данни за iOS приложения. 

image2 1
Google Analytics 4 – Промени и нови функционалности 10

Ами какво стана с целите (goals) 

Целите също бяха премахнати от версията GA4. Сега трябва да маркираме типа на събитието като конверсия. Всеки път, когато се случи събитие, то ще се регистрира като конверсия. Проверете това ръководство, за да измервате най-важните действия, които правят вашите потребители.

Някои от новите функционалности в GA4

  • Всички потребители имат достъп до фунии;
  • Нов режим за отстраняване на грешки;
  • Отчетите в реално време включват повече данни;
  • С активираните Google сигнали, вашето отчитане на потребителските данни от различни платформи ще е с по-висока точност;
  • Автоматично събиране на данни за всякакъв вид ангажираност в уебсайта;
  • Комбинация от уеб и мобилни данни – можете да управлявате и двата вида отчети в една платформа. Те обаче, съдържат различна информация, така че сливането ѝ от различни източници е малко вероятно;
  • Можете да премахнете засичането на действия на конкретни потребители, временно или постоянно, въз основа на тяхното поведение или някакви условия, които сте задали (ако искате да спрете конкретно IP, например);
  • Няма ограничения за събития и конверсии;
  • Безплатна интеграция с BigQuery.
google analytics 4
Google Analytics 4 – Промени и нови функционалности 11

GA4 и BigQuery

BigQuery е облачно пространство, което ви позволява да съхранявате голям брой данни. Една от новите и най-вълнуващи функции в GA4 е, че можете да свържете акаунта си безплатно с BigQuery само с няколко клика, като конфигурацията е изключително лесна. Преди, това беше възможно само за корпоративните акаунти на GA360. Интеграцията с Google Analytics 4 ви позволява да експортирате и боравите с данните, които сте събрали от акаунта си, като по този начин можете да извършите задълбочен анализ по-бързо и лесно. 

Проследяването на потребителското поведение вече е много по-лесно, защото можете да получавате сурови данни за събитията и да ги събирате в някое облачно пространство. Можете да изберете къде точно да ги съхранявате. Започнете да изпращате информацията към някое място за съхранение възможно най-скоро, тъй като в GA4 няма запазване на данните, които вече са натрупани във вашия акаунт. Интеграцията с BigQuery може да ви е полезна за тази цел. В облака им има само няколко ограничения: 

  • Ограничения в различните планове на BigQuery. Можете да ги проверите тук;
  • 10 GB активно простанство и 1 TB обработени данни на месец;
  • 60 дни време за съхранение и автоматично заличаване на данните след това; 
  • Sandbox не поддържа поточно предаване на данни, Data Manipulation Language (DML) и услугата за пренос на данни на BigQuery.

Ако решите да заплащате месечна такса и така да надградите акаунта си, можете да увеличите времето за изтичане на ресурсите си, въпреки че другите ограничения все още ще важат. 

Разходи

Можете да създавате, актуализирате или изтривате набор от данни безплатно. Всички други операции имат съответната конкретна цена, която трябва да бъде заплатена. Проверете страницата с цени за повече информация.

Ето и част от новите функционалности на GA4 

1. По-интелигентни отчети и прогнози, благодарение на изкуствения интелект 

Машинното обучение се използва в Google Analytics от известно време, но Google Analytics 4 се развива още повече и вече промени отчетите за тенденции (като скокове или спад в търсенето) и автоматично ще ви предупреди за тях.

Новите отчети, създадени от изкуствения интелект, също ще се използват за прогнозиране на резултати, като потенциални приходи от конкретни клиентски сегменти. Тези прозрения могат да помогнат на вземащите решения да предвидят действията на потребителите и да предприемат стъпки за подобряване на фуниите и потребителските пътеки на техните онлайн кампании. Ще можете и да се анализират определени групи посетители и дори да се насочват към аудитории с по-висока стойност.

2. По-добра интеграция с GoogleAds

Google Analytics 4 има нови интеграции с редица маркетингови платформи на Google, така че можете да използвате всички възможности и да подобрите възвръщаемостта на инвестициите от своите кампании. Новата интеграция с Google Ads ви позволява да създавате и поддържате персонализирани аудитории от посетители във вашия уебсайт или приложение и автоматично ще ги премахва или добавя към нови списъци, докато извършват действия на вашия сайт. Можете също да преглеждате реализациите и поведението в YouTube, както в приложението, така и в уебсайта, заедно с другите органични (имейл, социални мрежи) и платени канали (платено търсене по кл. думи, например). Тази функция позволява на търговците да имат по-добър поглед върху  маркетинговите си усилия във всички направления.

3.Клиентско-ориентирани измервания и отчети за жизнения цикъл на клиентите 

Google Analytics 4 предоставя на търговците по-добро разбиране за пълния жизнен цикъл на клиентите. Вместо обичайните клиентски измервания, фрагментирани от устройства или платформи, новият анализ предоставя измерване, ориентирано към клиента, за да ви даде пълен поглед върху взаимодействието ви с него.  

image5
Google Analytics 4 – Промени и нови функционалности 12

Той използва множество начини за дефиниране на идентичността, като предоставени от маркетинга ID-та на потребителите и Google сигнали от потребители, които са избрали персонализиране на рекламите. Ще можете да получите пълна представа за това как клиентите взаимодействат с вашия бизнес по време на тяхното клиентско пътуване. Например, ще можете да видите дали посетител ви е намерил от вашия уебсайт и след това е щракнал върху реклама във Facebook, за да го посети отново и да конвертира.

Актуализираните отчети за ангажираност и задържане на посетителите могат да ви помогнат да разберете дали клиентите остават в сайта ви след като вече са конвертирали или какви действия са предприели, които са ги накарали да останат.

4. По-подробен контрол на данните

Актуализациите в начина, по който се управляват данните, означава, че можете по-добре да управлявате събирането, запазването и използването на данните си. Това означава, че можете да избирате кога да използвате данните си за оптимизация на рекламите и кога да ги използвате единствено за съставяне на отчет и анализ. Актуализацията също така позволява по-голям потребителски контрол на данните и е предназначена да се адаптира към бъдещи промени и ограничения в бисквитките и идентификаторите. В бъдеще подходът за контрол на данните ще включва моделиране на конверсиите, за да запълни пропуските в клиентското преживяване.

5. Събиране на данни от начало 

Когато преминете към Google Analytics 4 или надграждате съществуващия си акаунт, ще ви се наложи да започнете отначало да събирате всички данни. Въпреки че съществуващите ви акаунти с Universal Analytics няма да загубят вече генерираните данни и можете да продължите да ги разглеждате, Google Analytics 4 ще започне да събира нови данни за сесиите и потребителите, като за съжаление няма да разполага с никакви исторически данни в собствеността от преди това. Поради тази причина, ви препоръчваме засега в уебсайта си да имате инсталирани, както кода за Universal Analytics, така и за GA4.

6. Автоматично засичане на събитията 

За разлика от Universal Analytics, където събитието е „тип на посещението“, в GA4 всички посещения са събития. Това означава, че най-значимите събития в браузъра или приложението автоматично се улавят и изпращат в акаунта ви. Това е от полза за тези, които не са запознати с платформата в детайли, но потенциално биха могли да създадат голямо объркване в акаунта си, поради огромния обем от налични събития.

7.Инструменти за отчитане и анализ

Една от най-вълнуващите характеристики на GA4 е разширяването на броя на инструментите за отчитане, анализ и персонализиране. Благодарение на големия брой шаблони, ще можете да анализирате поведението на потребителите с подобрено потребителско изживяване по начин, който никога досега не сме виждали в Universal Analytics. В допълнение, анализът на фунията, задържането на потребителите и инструментите за кръстосани устройства също изглеждат много обещаващо. 

image4 1
Google Analytics 4 – Промени и нови функционалности 13

8. Дали това е последната версия на Analytics 

Според собствената документация на Google, GA 4 ще бъде платформата, която ще получава непрекъснати актуализации и поддръжка. Google Analytics 4 е готов да устои на неизбежните удари, които регламентите за спазване на данни като GDPR и CCPA ще имат върху точността на нашите отчети. 

В допълнение към това, възможностите за проследяване на кръстосани устройства в GA4 са далеч по-добри от тези на Universal Analytics и ще продължат да се развиват с течение на времето, когато се появят нови технологии. Ако сте собственик на уебсайт и приложение, GA4 затваря така необходимата пролука в потребителската пътека и ще подобри анализа ви многократно.

Бързи действия, които можете да предприемете още сега

Ето няколко съвета, които можете да проследите и изпълните в GA4 още днес:

  • Запазете кодовете за проследяване в сайтовете си, както за Universal Analytics, така и за GA4 известно време, преди да премахнете акаунта си от UA;
  • Свържете GA4 акаунта си с рекламния си акаунт в  Google Ads;
  • Проверете настройките си за съхранение на данни (периодът от време по подразбиране не е най-добрата опция);
  • Добавете вашите филтри;
  • Не спирайте да се информирате. Въпреки всичко, което Google споделят, този продукт е много по-сложен, отколкото изглежда. За да се запознаете в детайли с платформата, прекарвайте известно време в четене на документацията.

Заключение

Google Analytics 4 е създаден, за да бъде гъвкава платформа. Той разрешава проблема с обединяването на данни от мобилни приложения и уеб сайтове, като вече ги свързва и ги показва заедно, като предоставя полезни отчети за измерване на голямо разнообразие от информация. Не е нужно да бързате и да преминете мигновено към GA4. Има много функционалности, които все още не са напълно разработени за България, но вместо това можете да се възползвате от двойното проследяване и да поддържате едновременно акаунтите си в Universal и GA4. По този начин можете да се запознаете с новата терминология, да започнете да съхранявате данните си и да имате възможност да се адаптирате в платформата, която наричат бъдещето на анализа.