TikTok и Snapchat са социални мрежи, които са все по-нашумели в България и в днешната статия ще споделим най-ефективните трикове за успешни онлайн реклами в двете платформи. Тези социални мрежи имат голям брой сходни функции (да, бихме казали и подобни аудитории), но техните цели са напълно различни. TikTok е приложение за споделяне за кратки видеоклипове, в което може да се добавят вградени ефекти и музика, докато Snapchat е приложение за снимки и видео съобщения, което се фокусира върху създаването на Story-та и други формати с много кратка продължителност. 

Всяка платформа предлага своите уникални начини за свързване с целевите аудитории, ако се използва по правилния начин от конкретните брандове. Ако не сте сигурни кой от двата канала е по-подходящ за вашия бранд и дали изобщо някой от тях пасва на бизнеса ви, то сте на правилното място. В статията ни ще разгледаме ключовите разлики между TikTok и Snapchat и ще покажем триковете, с които можете да създавате ангажиращи и успешни реклами, за да превърнете тези социални мрежи в ефективен маркетингов канал.

Сравнение между Snapchat и TikTok

Ще направим кратко сравнение между Snapchat и TikTok, за да покажем сходните и различните елементи за всяка от мрежите и форматите в тях. 

Малко данни за Snapchat

  • Основано през 2011г. 
  • Основни функции: Заснемане на видео и изображения; Създаване на story-та, текстов и видео чат, филтри на камерата, няколко инструмента за редактиране, AR ‘Обективи’, раздел Discover (Snapchat-позволява създаването на уместно съдържание, което да покрива потребителските интереси), Snap Maps
  • Демографски данни в САЩ: Предимно се използва от Милениълите (22-37 годишните, родени между 1981 и 1996 г.), 78% от потребителите в платформата са на възраст 18-24 години. Приблизително 61% от потребителите на Snapchat в Америка са жени и 38% са мъже
  • Какви потребители са следвани най-често: Приятели, знаменитости, издатели
  • Ежедневно активни потребители: 218 милиона в световен мащаб*
  • Общо изтегляне: 75 милиона в световен мащаб* през 2019 г.
  • Приходи: $ 561 милиона през 2019 г.*
  • Някои известни брандове, използващи Snapchat: Taco Bell, Paramount Pictures, Warner Bros., Burberry, Target, MTV

Малко данни за TikTok

  • Основано през 2017 г. в Китай, 2018 г. в международен план
  • Основни функции: Заснемане на видео, мощни инструменти за редактиране, филтри на камерата, подканване на потребителите да създават съдържание чрез реакции и предизвикателства с хаштагове, добавяне на музика, страница „За теб“ (базирана на TikTok алгоритъма за откриване на релевантно за потребителя съдържание)
  • Демографски данни в САЩ: Използва се предимно от поколение Z (18 – 26 години, родили се в периода 1993 г. – 2001 г.). 41% от потребителите са на възраст между 18-24 и 27% между 13-17. Приблизително 60% от потребителите на TikTok са жени; 40% са мъже.
  • Какви потребители са следвани най-често: Създатели на съдържание, известни личности, марки
  • Ежедневно активни потребители: 41 милиона гобално 
  • Общо изтегляне: 738 милиона в световен мащаб през 2019 г.
  • Приходи: $ 176,9 милиона през 2019 г.
  • Някои известни брандове, използващи TikTok: Chipotle, E.l.f. Cosmetics, Guess, ESPN

Подробно представяне на TikTok

Какво представлява: TikTok е бързо развиващо се приложение за споделяне на видеа, което стартира през 2017 г. от китайската технологична компания ByteDance. През октомври 2018 г. TikTok беше най-тегленото приложение в САЩ и достигна рекордните 1,5 милиарда изтегляния в световен мащаб в края на 2019 г.

Как се използва: Потребителите създават и публикуват кратки видеоклипове, използвайки огромната библиотека с музика и звуци, най-често с фокус върху хумора или таланта. TikTok вероятно не е мястото, на което да споделяте най-значимите събития в живота си или където ще намерите нови приятели. Потребителите разчитат на TikTok, за да се забавляват и за да следват личности, които създават качествено съдържание. Често срещаните видеоклипове в TikTok включват танци с хореография, видео, в което авторът имитира пеене, предизвикателства с хаштагове, образователни кратки видеа, видеоклипове за провокиране на дадена реакция или съдържание, показващо конкретен талант.

Аудитория: Приложението бързо се превърна в любимо на Gen-Z, като 42% от потребителите на възраст между 13-16 години го използват най-активно. 

Реклама: Рекламната платформа на TikTok все още е в самото си начало. Засега рекламата се предлага само на база CPM (цена на хиляда импресии), тъй като рекламната платформа за самообслужване на TikTok все още е в бета версия. Наличните в момента рекламни елементи включват:

  • Видео реклами на стената
  • Brand takeovers (реклама на цял екран, която се показва, когато потребителят отвори приложението  за първи път)
  • Hashtag предизвикателства
  • Брандирани филтри
  • Реклами с най-добър преглед (подобно на brand takeover-ите на марката, но се използва съдържанието на стената)
  • Партньорства на инфлуенсъри с конкретни брандове

Подробно представяне на Snapchat

Какво представлява: Snapchat е приложение за споделяне на съобщения с приятели, които могат да съдържат текст, снимки и видеоклипове. То стартира през 2011 г. с предпоставката за споделяне на снимки, които изчезват след 10 секунди, но от тогава еволюира и се съсредоточи върху видео съдържанието под формата на Stories и раздела „Discover“.

Как се използва: Snapchat предлага начин, по който потребителите могат да са в крак с новините, популярните трендове и с живота на своите приятели. Има много силен интерес към публикуването на интересно съдържание в Story, коeто последователите могат да видят и да се ангажират до 24 часа. Snapchat инвестира сериозно в AI и AR възможности (или „Обективи“), за да даде на брандовете и потребителите си възможно най-завладяващите инструменти за създаване на съдържание. Такива например са сканирането на обекти, пробните ефекти и 3D взаимодействията с околната среда.

Аудитория: Платформата е най-популярна сред милениълите и в момента има около 218 милиона активни потребители на ден.

Реклама: Snapchat предлага редица възможности за рекламиране чрез своята платформа за самообслужване. Начините варират от стандартни рекламни банери, които се показват между историите, до реклами, които използват брандирани филтри и AR лещи. Snapchat също има интеграция за онлайн магазини и позволява пускането на онлайн реклами, от които директно могат да се правят поръчки, чрез персонализирано насочване и функция за лесно плащане. А това е огромен плюс за брандовете, които продават стоките си с онлайн магазин. 

dexpert 1200x628 tiktok snapchat
TikTok и Snapchat - трикове за успешни реклами 8

Как да изберете платформа, която е подходяща за вашия бранд

И двете платформи придобиват огромна популярност, особено сред по-младото поколение. Развиването и на двата канала би имало своите плюсове, но ако нямате толкова големи ресурси, ви препоръчваме да се фокусирате върху вашата най-гореща и работеща таргет аудитория. Помислете какъв живот живее, как работи, кое от двете приложения използва в по-голяма част от ежедневието си и тествайте хипотезите си. Не е задължително да пускате реклами от първия момент – можете просто да споделяте ангажиращо и интересно съдържание и да проследите дали ефекта, който търсите се постига. За да ви улесним, по-долу ще споделим някои основни плюсове на всяка платформа. 

Преди да изберете платформа, помислете коя е вашата аудитория

Ако мислите, че вашите клиенти са млади, пълни с енергия хора, то определено трябва да се насочите към TikTok. Потребителите на платформата искат изживяване, което е автентично, изглеждащо реално и със сигурност носещо позитивен елемент, хумор или забавление.  

Тъй като Snapchat все още се използва предимно от Милениълите, брандовете в платформата имат възможност да използват по-конвенционални, масови интереси. Като цяло, всички брандове, които продават на сравнително младо поколение, могат да експериментират и с двете мрежи.

Кога Snapchat е по-добър избор

  • В Snapchat можете да се възползвате от UGC – съдържание, създадено от потребителите, но препоръчваме да използвате платформата за споделяне на ежедневни моменти, свързани с бранда ви и живота ви или за да показвате подходящо съдържание, от което потребителят може да се интересува. 
  • Опциите за реклама в Snapchat и вградените функции за плащане към онлайн магазините, могат да бъдат много важни за собствениците на онлайн магазини.  
  • Помислете за съдържанието. Ако целите създаването на качествено съдържание, в което се осланяте на традиционни послания, вероятно Snapchat е по-добрият канал за вас. Брандовете могат да проявят креативност ако използват AR и Lens.

Кога TikTok е по-добър избор

  • TikTok може да бъде ефективен за повишаване на осведомеността на вашата марка с помощта на потребителите. Те могат да генерират съдържание (UGC) в отговор на предизвикателства, които брандът ви е отправил. 
  • Използвайте канала, ако можете да покажете бранда си под хумористична форма, да образовате или да отправите предизвикателство, което лесно може да се изпълни от голяма група хора. 
  • Съдържанието в TikTok не цели естетика или перфектно заснемане на видеото. Колкото по-естествено е, толкова по-добре. Най-силно препоръчваме създаването на предизвикателства и образователно съдържание, което резонира с младите потребители, като същевременно им предлагате лесна възможност да се ангажират с него.

Успешни трикове за създаване на реклами и съдържание в TikTok

Ето и примери за много добри и успешни рекламни кампании, които са проведени изцяло в TikTok и са постигнали сериозни резултати.  

1. Guess Jeans

Предизвикателството #InMyDenim е едно от първите по рода си в TikTok в САЩ и все още е едно от най-добрите. Предизвикателството насърчава потребителите да публикуват видеоклипове, на които първоначално са облечени със застарели дрехи, които след това се превръщат в актуални модни тоалети, които включват… Да, познахте! – Марковите продукти на марката Guess. Кампанията е продължила 6 дни и в нея са участвали популярни личности от TikTok като @ourfire и @madisonwillow.

pasted image 0
TikTok и Snapchat - трикове за успешни реклами 9

2. Kung Fu Tea

Kung Fu Tea са намерили най-актуалния начин за изпълнение на предизвикателство чрез хаштаг. То е просто за изпълнение и в същото време е забавно и предизвиква истински реакции. Под форма на игра, участникът в предизвикателството трябва да се опита да уцели чашата с чай със своята сламка. Уловката е, че трябва да е със затворени очи. Младата аудитория намира за изключително забавно да тества късмета си и това носи огромен вирусен ефект. В рамките на седмици хиляди потребители са участвали в предизвикателството, поставяйки този хаштаг! Можете да го видите тук – Boba Challenge.

3. Gushers

Марката Gushers създава супер креативни и забавни реклами, които им носят страхотни резултати. Техните видеоклипове в TikTok често получават милиони гледания и много коментари. Всъщност първата им реклама е видяна близо 5 милиона пъти. Можете да я видите на този линк – Първата реклама на Gusher в TikTok.

pasted image 0 1
TikTok и Snapchat - трикове за успешни реклами 10

4. Red Bull

Марката енергийни напитки Red Bull постига високи резултати в TikTok, споделяйки кратки видеа, свързани със спортове и различни екстремни активности. В резултат Red Bull печели над 4 милиона последователи. Можете да видите профила им тук – Red Bull TikTok акаунт.

5. BMW

BMW пусна своето хаштаг предизвикателство #THE1Challenge, заедно с пускането на новия им седан от серия 1 през юли 2019 г. Те си партнираха с известни TikTok личности като Falco Punch, Sky & Tami и PatroX, които създадоха видеоклипове, в които танцуват с автомобилите. Към днешна дата хаштагът е събрал над 6 милиона гледания.   

6. E.l.f.

Постът на e.l.f. Cosmetics, показан по-долу, е определението за ефективна TikTok реклама. За създаването му е бил нужен минимален бюджет, в сравнение с повечето реклами в YouTube, но въпреки това показва марката много ефективно. Това се случва благодарение на комбинацията от бавно движение, приближаване и фантастична музика. Разбира се, генерира страхотни резултати.

pasted image 0 2
TikTok и Snapchat - трикове за успешни реклами 11

Успешни трикове за създаване на реклами и съдържание в Snapchat

1. Domino’s

Популярните пици Domino’s използват Snapchat реклами, за да стартират новата си кампания за пици „New Bigger Better“ в Европа. Използвайки Snap Ads, Видеореклами без възможност за пропускане и Филтри, те достигат до над 800 000 уникални норвежци, които ползват приложението и са в близост до ресторант на Domino’s. Кампанията е създадена, за да бъде хумористична за публиката и да покаже различни ситуации, когато пицата е била твърде голяма, за да се носи. Потребителите могат да използват филтъра на Domino, за да украсят своите Snap-ове и да споделят своите творения с приятелите си.Тази кампания постигна голям успех, защото показва, че пиците на бранда са по-големи и по-добри от всякога. Това съобщение спомогна за повишаване на осведомеността за марката и стимулира повече продажби. Вижте видеото им ТУК.

2. BACARDÍ

BACARDÍ искаха да достигнат възможно най-много потребители в Германия по повод 20-тия си рожден ден и създадоха кампания, с която повишиха осведомеността за марката. Те създадоха рамка, с която позволяват на потребителите си да се потопят в лятното усещане на BACARDÍ. С това ново изживяване те успяха да достигнат над 2,5 милиона потребители през 10-те седмици на кампанията.

unnamed
pasted image 0 3

В допълнение, в кампанията са включили и Snap Ads & Commercials, за да създадат увлекателни хоризонтални видеоклипове и да популяризират своя слоган във всяка сцена.

Те създадоха Always-On Filter, за да позволят на хората, посещаващи фестивали и събития да изпращат персонализирани съобщения до приятелите си. Постигат 24% споделяне, с което бранда се популяризира и се повишава осведомеността за марката. Използвайки различни разположения, BACARDÍ се показват многократно пред една и съща таргет група, и успешно увеличават продажбите си.

3. Sephora

В козметичната индустрия често е истинско предизвикателство да се откроиш. Sephora предприе уникален подход за своите Snapchat кампании, като използва геймифициране и  виртуална реалност, създавайки нов Lens ефект. Това им помага да постигнат висока ангажираност и увеличаване на продажбите. След като потребителите изиграят играта, те получават промокод с намаление и биват насърчени да го използват веднага в сайта на Sephora. Вижте официалното case study на Snapchat за Sephora, ТУК.

4. Subway

Subway имаха цел да повишат осведомеността за новия им сандвич и да ангажират по-млада демографска група в Snapchat. Използвайки реклами, те успяха да увеличат броя на потребителите си с 25,2%. Творческият подход на Subway включваше анимирани емотикони, които се показват след като потребителят е видял новия сандвич в близък план. Така те са накарали потребителите да се свържат с емоционалното им вълнение, около пускането на новия сандвич в менюто им. Вижте данни за кампанията и видеото към нея в официалния блог на Snapchat, ТУК. 

5. Coca-Cola

Смелият Coca-Cola вкус не е единственото нещо, с което амбициозната марка иска да постигне максимален успех. По време на Световното първенство по футбол през 2018 г. в Белгия, Coca-Cola пуска реклами в Snapchat, като създава Национален филтър, който да зарадва феновете на националния им футболен отбор. Анимираният филтър включва  ангажиращо послание и анимирани футболни топки, които изскачат като балончетата на напитката. Белгийската аудитория отпразнува победата си над Бразилия, а брандът постига над 1,2 милиона фенове и пазарен дял 11,4%. Вижте филтъра ТУК.

6. Starling Bank

Като водеща банка във Великобритания, Starling Bank предоставя интуитивно мобилно приложение, с което клиентите им получават контрол над финансите си. През 2019 г. банката иска да ускори растежа си, използвайки Snapchat. Вместо просто да пуснат стандартна банер реклама, те решават да направят по-интересна кампания и да създадат Lens обективи с добавена реалност (AR), за да съживят първата си кампания. Чрез тези уникални преживявания те придобиват голям брой нови потребители и повишават  осведомеността за бранда. Потребителите на възраст между 18-34 години са силно повлияни от кампанията и усилено  инсталират платеното приложение. Чрез иновативния си подход, банката постига 61% по-ниска цена за 1 инсталиране спрямо други рекламни платформи. Вижте пример с TikTok видео от кампанията ТУК.

Заключение

Триковете за успешни реклами в TikTok и Snapchat показват само един конкретен модел – споделянето на интересно и иновативно съдържание, което може да бъде разбрано от потребителите бързо и лесно. В никоя от показаните кампании не са инвестирани хиляди долари бюджет, но интересното при тях е умението да се създаде нещо наистина креативно. А за целта вероятно е нужен екип от професионалисти, който редовно следи трендовете и знае как да експериментира, за да провокира желаната таргет група. Ако имате нужда от помощ и искате да развиете силен и успешен TikTok или Snapchat профил на бранда си, можете да се свържете с екипа на Digital Expert. Ние сме експерти в създаването и управлението на реклами в социалните мрежи и знаем как да създадем истинско приключенско преживяване за клиентите ви. Нека светът научи за бранда ви още сега!