Ако навсякъде сте заобиколени от светеща украса, в заведението започват да сервират кафето ви с канела, колегите неуморно обсъждат къде ще е тиймбилдингът и гласът на Mariah Carey ви преследва от всяко радио, магазин и локация, да – Коледа наближава и времето за организиране Коледна реклама също!

Празненствата съвсем скоро започват и това със сигурност е най-добрият момент за рекламна кампания на вашия онлайн магазин. Вече потребителите нетърпеливо очакват празничните ви визии, намаленията и промоциите, с които да събудите емоциите им и да разтопите сърцата им. За да сме ви максимално полезни, днес ще ви споделим един специален чеклист, който да следвате, когато създавате рекламните си кампании за Коледа.

Нека преди да се гмурнем в списъка ни с полезни съвети и важни подточки за кампанийния период, да разгледаме защо рекламите в този период от годината са толкова ключови за онлайн търговците.  

Защо рекламите по Коледа са толкова важни 

Събитията през последните две години промениха посоката в онлайн търговията и я превърнаха в предпочитан избор за пазаруване за почти всеки средностатистически потребител. Днес се фокусираме върху кампаниите за Коледа, защото те може би са най-важния момент през годината, ако имате онлайн магазин. Разходите за реклами преди Коледа продължават да нарастват с всяка година, защото все повече търговци осъзнават, че могат да повишат приходите си. 

По време на празниците в целия свят се случва някаква необяснима емоционална магия, която завладява малки и големи. Наред с по-честите срещи с близки, роднини и приятели, психологическия момент, че искаме да усещаме и да показваме близост и вътрешното ни усещане, че е време за равносметка и нови решения, потребителите са склонни да похарчат нечувани суми за подаръци и креативни идеи. Това е причина номер 1 всеки собственик на онлайн магазин да разпредели голяма част от бюджета си в последния месец на годината.

Потребителите вече очакват рекламите да са емоционални 

С появата на много телевизионни клипове и реклами в социалните мрежи, които носят силна емоция, потребителите вече имат очакване към всяка кампания. Ако до преди години класическата промоция с намаление беше най-доброто и сигурно решение за добри резултати, сега вече маркетинг експертите трябва да са доста по-креативни, за да постигнат максимално въздействие. Коледните кампании по телевизията приличат повече на кратки филмчета и този тренд се пренася все по-силно и в дигиталната среда. Все повече специалисти се доверяват на подход с разказване на история, подкрепяне на социална кауза или друг емоционален метод, с който да подкрепят бранд идентичността и вярванията на марката си. 

Коледната реклама е ефективна

Изследванията показват, че всеки лев, похарчен за реклама, може да възвърне поне 9-10 лева приход за вашия онлайн бизнес. Това обаче е само финансовата полза – осведомеността за марката, постигната чрез успешна коледна кампания, е също толкова важна. Потребителите могат да бъдат толкова силно повлияни от бранда ви, че през цялата следваща година да се превърнат във ваши „защитници“ на марката.  

Карън Фрейзър, директорът на рекламна агенция за проучвания Credos в Англия, казва:

Рекламодателите увеличават инвестициите си за коледните си реклами с всяка година, защото знаят, че те дават резултати, които наистина си заслужават. Коледа е един от ключовите периоди за онлайн магазините и рекламата винаги им помага да привличат нови и настоящи клиенти, а така и бизнесът се разраства!“.

Разбира се – данните са преди всичко

Наблюдението и анализа на миналогодишните ви кампании заема съществена част в създаването на новата ви празнична кампания. Разгледайте всички данни, с които разполагате и анализирайте всеки процес, който сте изпълнили и дали той ви е донесъл резултат. Не се колебайте да прочетете отново отзивите от клиентите си в социалните мрежи и платформите като YouTube. Ако сте предизвикали отзив и той има позитивен или негативен ефект, вземете това предвид. Анализът е продуктивен начин за проследяване на ефективността на предишната ви кампания и ще ви позволи да сравните показателите и да достигнете до качествени ключови прозрения (наричани още insights).

Чеклист с последователни стъпки за планирането на ефективна Коледна маркетинг кампания 

реклама
Коледна реклама за онлайн магазини - Чеклист 3

Потенциалните ви клиенти обикновено започват да търсят опции за коледни подаръци много преди голямата дата. Последната година забелязахме ръст на продажбите по време и след Черния петък и еуфорията продължи чак до Коледа, без да има особен момент на спад. Това със сигурност ни дава знак, че потребителите не винаги чакат последните седмици на декември – с наличието на онлайн магазини, които могат да разглеждат денонощно и да проследяват промоциите, определено времето за избор и покупка може да се измени и да настъпи по-рано. Започнете да планирате кампаниите си предварително и ги настройте за поне целия месец декември, за да изпълните коледните си маркетингови цели. За да ви улесним, създадохме и чеклист с последователни стъпки за страхотна Коледна кампания:

1. Определете каква е целта на кампанията

Преди всичко, започнете подготовката си с анализ на миналогодишните кампании, както споменахме по-горе и определете какви цели ще искате да постигнете с кампаниите си. В най-честия случай, целта са повече продажби. Прегледайте данните за продажбите си за коледния сезон от предходната година, вижте колко сте похарчили и помислете колко бихте похарчили през тази година. Конкретизирайте си таргет, който искате да постигнете, но неминуемо вземете предвид и икономическите фактори и конкуренцията. 

Освен броя на продажбите, препоръчваме да разглеждате още и колко изоставени колички сте имали, дали сте предлагали промокодове и дали са били използвани, кои дни са имали най-големи обороти и какъв е бил процента за придобиване на нов клиент срещу процента за увеличаване на стойността на поръчката на настоящ клиент. 

2. Опитайте се да разберете потребителското поведение 

След като имате ясно дефинирана цел за продажби трябва да разберете поведението на клиентите си, когато правят поръчка. 40% от купувачите признават, че правят онлайн проучване, за да са максимално удовлетворени от избора си. От съществено значение е да сте в ума и на екрана на потенциалната си аудитория в началото на празничния сезон.

Идентифицирайте времето и устройствата, от които вашата публика вероятно ще ви открие. Ако вашият клиент е най-активен на мобилни устройства се уверете, че уебсайтът ви е адаптивен и приятен за употреба от мобилни устройства. През 2021 г. почти 79% от потребителите са купували онлайн чрез смартфоните си.

Има голям брой клиенти, които са притиснати от времето, когато пазаруват за Коледа. Те биха избрали бранд, който улеснява пазаруването им – помислете за бързи доставки, детайлни описания на продуктите, снимки и видеа в продуктовите страници, достатъчен брой ревюта на магазина ви и други точки, които биха оказали влияние. 

3. Определете целевата си аудитория 

Преди празниците клиентите обикновено полудяват, за да открият перфектните подаръци и са по-склонни да пазаруват от брандове, които не познават. Обмислете  как да задържите клиентите си и как да привлечете нови. 

Идентифицирайте през кои канали минава потребителя, когато търси продукти, подобни на предлаганите от вас. Адаптирайте посланията и визуализациите си, за да резонират с потенциалните ви клиенти. За да ви е по-лесно ви препоръчваме да си създадете Customer персони, които имат цялостен образ и изразен начин на живот.  

4. Създайте специални Коледни Оферти 

Проверете какви оферти и промоции предлагат вашите конкуренти чрез споменавания в социалните медии и на техните уебсайтове. Вижте и какво са правили през миналата година. Бъдете креативни и се постарайте да измислите оферта, която наистина е валидна само през този период. 

Помислете какви специални отстъпки можете да предоставите, дали можете да добавите някакви специални сертификати или персонализирани картички към вашите подаръци, дали има как да опаковате всяка поръчка в специална подаръчна хартия или торбичка. Друг подход за специална оферта може да безплатната доставка, получаването на бонус точки или промокодове за следваща поръчка или специализираните бонуси за лоялност. 

Разбира се, обмислете дали имате възможност да автоматизирате подобен тип оферти, за да се справите с поръчките в срок. 

Определете намалението, което можете да добавите и създайте няколко специални оферти, които са валидни ограничено време.  

5. Използвайте празнични визии във вашия сайт и социални мрежи

Използвайте визии с празничен дух във всички канали, където аудиторията ви може да взаимодейства с марката ви. Основните канали, на които задължително да обърнете внимание са вашия сайт и профилите ви в социалните мрежи. 

Какво можете да направите?

  • Променете банерите и елементите във вашия уебсайт
  • Създайте целеви страници  
  • Настройте изскачащи прозорци за задействане на различни страници и оферти
  • Добавете банер с коледна тема на началната ви страница, за да покажете отстъпките и офертите си 

Тези дейности подпомагат преобразуването на потенциален клиент в реален клиент.

Защо трябва да го направите? 

Атрактивните целеви страници помагат на клиента да получи информацията, която търси. Ако вашите съобщения са еднакви през целия път на клиента, това допринася за безпроблемното пазаруване.

Изскачащите прозорци са друг начин да подтикнете клиента към покупка. Обявете ограничени във времето оферти, по-високи отстъпки, пакетни предложения по време на проучването на клиента. Това ще му помогне да вземе незабавно решение, вместо да отлага. Всичко, от което се нуждаете, е съдържание, дизайн и настройка на целевата страница.

6. Разпространете радостта и в социалните си канали

Популяризирайте офертите си в социалните си мрежи и помислете как да подтикнете хората, които обожават марката ви да споделят офертите ви. Тези клиенти познават вашия продукт, знаят зад какво застава вашата марка и могат да се превърнат във вашите незаменими коледни елфи, само ако пресподелят посланията и промоциите ви.

Трябва да се идентифицирате и да се свържете с тези супер фенове. Помолете ги да ви помогнат да разпространите посланието, наградете ги за тяхната лоялност, създайте съдържание в социалните мрежи с тях, стартирайте нишка с #hashtag, използвайте някои коледни маркетингови слогани, въведете тенденция за ангажиране на аудиторията.

Тези дейности ще ви помогнат да разпространите офертите си и да се отличите от конкурентите си. Можете да провеждате състезания в социалните медии, за да подобрите степента на ангажираност и да увеличите броя на лоялните си клиенти.

Добавянето на подаръци в социалните медии също е начин, по който можете да подкрепите феновете си и да привлечете вниманието на нови потенциални клиенти. За да използвате социалните медии, трябва да сте последователни, точни и да не сте прекалено настойчиви. Съдържанието трябва да се генерира и споделя в различни платформи и на редовни интервали.  

7. Привлечете вниманието с реклами 

Задължително използвайте силата на платените реклами по време на Коледните си промоции, за да привлечете повече хора към вашата целева страница и да ги информирате за вашата оферта. Отделете по-значим рекламен бюджет, за да постигнете по-висока възвръщаемост на инвестициите си. Ако имате голям бюджет, можете да пускате реклами на различни платформи – PPC реклами, Google реклами, Facebook реклами, LinkedIn реклами (за B2B).  

Рекламите в Google биха ви помогнали в откриването на бранда ви, докато рекламите във Facebook ще са перфектни за ремаркетинг. Рекламите в LinkedIn, макар и скъпи, са по-ефективни по отношение на получаването на квалифицирани потенциални клиенти и по-високи реализации на B2B клиенти.

    8. Персонализирайте своите E-mail маркетинг и SMS кампании 

    Сегментирайте съществуващите си клиенти и изпратете имейли до всички, като ги уведомите за офертите си. Не забравяйте, че няма двама еднакви клиенти, така че не забравяйте да ги персонализирате и да добавите по-топло и лично послание. Това ще ги накара да ви почувстват по-близки и има по-голям шанс да поръчат от вас.

    Освен имейли, можете да взаимодействате с клиентите си и чрез SMS кампании. Ако те са онлайн от своя мобилен телефон, със сигурност проверяват и своите текстови съобщения. Тази форма на маркетинг е нишова и не много компании я използват, което също може да ви помогне да се отличите. 

    9. Какво да правите след Коледа

    Ех, Коледа свърши! Не бързайте да си поемате дъх, защото сезонът за пазаруване  все още не е приключил. Много онлайн купувачи се надпреварват да си подарят нещо специално. Клиентите все още харчат много. Удължените промоции и минималните разходи за доставка в края на сезона са някои тактики, които можете да продължите да използвате, докато ви носят резултати.

    Този период е прекрасен момент да стартирате благотворителна кампания с раздаване на X% от приходите, спечелени през последното тримесечие за специална социална кауза. Тъй като вече публиката ви е емоционална, е по-вероятно да се активизира и да участва, за да допринесе за каузата.

    10. Анализ и отчет 

    Дойде време да проверите резултатите. Успяхте ли? Изпълнихте ли целта си? Ще можете да отговорите на тези въпроси, когато създадете своя отчет и анализирате данните в него. Проверете всички налични ресурси – вашият онлайн магазин, социални медии, сайтове за анализ като Google Analytics, HotJar и всички други източници. След като данните бъдат събрани, за да измерите ефективността на кампанията си трябва предварително да дефинираните своите KPI – A Key Performance Indicator.

    Тези дейности ще ви помогнат да получите ясна представа какво е сработило и какво не. Позоваването на този отчет през следващата година ще ви помогне да прецизирате целите си и да извлечете важни изводи.  

    Заключение 

    Нашият чеклист ще ви помогне да създадете феноменална и ефективна коледна маркетингова кампания. Не се притеснявайте, дори ако го виждате в последната минута, последната седмица или последният момент. След като стигнахте до тук, вероятно вече имате няколко коледни маркетингови идеи, които ви хрумват или процеси, които вече сте започнали. Сега остава само да ги подобрите, за да може кампанията ви да е стабилна и да ви донесе желаните резултати за по-високи продажби. Разбира се, можете да разчитате на нас! Екипът ни с удоволствие ще се превърне във вашия дигитален партньор за управлението на рекламните ви кампании. На разположение сме за вашите въпроси!