Имейл маркетингът е използването на имейл за популяризиране на продукти или услуги, като същевременно той подпомага развитието на взаимоотношенията ви с вашите потенциални или вече придобити клиенти. Най-общо казано, това е изпращането на серии от имейли, които имат определена последователност и целят постигането на конкретни маркетингови цели. В днешната статия ще ви запознаем с предимствата на имейл маркетинга, начините, по които да го правите, за да е ефективен и как той се сравнява с някои от останалите видове дигитален маркетинг.

Какво представлява имейл маркетингът?

Всеки път, когато дадена компания изпраща имейл, това може да се счита за форма на имейл маркетинг, освен в случаите, когато директно отговаряте на въпросите на клиентите си. Имейл маркетингът е един от сегментите на онлайн маркетинга, който обхваща дигиталният маркетинг с целеви страници, реклами в социални медии, създаването и поддържането на блогове и др.

Имейл маркетингът може да включва бюлетини с новини за компанията ви, промоции на продукти и цели категории, както и ексклузивни оферти за лоялните ви клиенти. Маркетинговите имейли могат също така да се стремят да споделят общо съобщение от името на компанията, например отваряне на нови работни позиции, включване в каузи и др. 

В най-добрия случай, имейл маркетингът позволява на бизнеса да информира своите клиенти и да приспособява маркетинговите си послания към топлата си аудитория. В най-лошия случай, този вид маркетинг може да отблъсне клиентите с постоянно досадни спам имейли.

Имейл съобщенията могат да бъдат настройвани ръчно или можете да използвате цялостна имейл автоматизация. В първият случай вие избирате до кои аудитории и кога да изпратите имейлите си, а във втория – създавате фуния, която да проследява какви действия извършва потребителя и имейлите се изпращат автоматично, на база на поведението му. 

Как работи имейл маркетингът

Настройването на имейл маркетинг кампания и проследяването на резултатите от нея е лесно като процес и затова този подход е достъпен и за малкия бизнес. Освен това, имейл маркетингът е един от най-евтините начини за реклама, тъй като не се използват рекламни бюджети, а решаващи за успеха ви са вашето добро послание, визуалното ви съдържание, неустоимата ви оферта и разбира се – правилната настройка. 

Можете да използвате този вид маркетинг за изключително много цели, но първо трябва да изградите аудитория, която се е съгласила предварително да е част от вашия бюлетин. За да го направите, можете да добавите опция за регистрация към бюлетина във вашия уеб сайт, например. Когато хората се регистрират, можете да изпращате бюлетини до нарастващата ви аудитория. Можете също така да насочвате клиентите към бюлетина ви чрез вашите профили в социалните медии. Разбира се, има и много начини за събиране на абонати чрез създаване на реклама, в която давате нещо безплатно и полезно за аудиторията в замяна за техния имейл, с който автоматично ги добавяте към вашите имейл абонати.  

Двете най-големи предимства на имейл маркетинга са цената и лесната му настройка. Редовното изпращане на имейли е прост и ефективен начин за разпространение на новините за вашата компания, предстоящите ви събития и специалните ви оферти. Софтуерът за създаване на имейл маркетинг също улеснява планирането на автоматизирани промоционални имейли за клиенти, които не са купували наскоро. Имейл маркетингът също ви позволява да изпращате имейлите си към предварително създадени специфични аудитории и дори към конкретни лица. Предлагането на специални оферти за стоки или услуги на клиент, който скоро е рожденик, е един от начините да направите това.

Например, ресторант може да изпрати имейл до клиентите си на техните рождени дни, като им подари 50% отстъпка от предястието или от цялата вечеря. Този вид персонализация помага на бизнеса да развие и поддържа връзка с клиентите си, а това може да доведе до увеличени продажби и лоялност на клиентите.

Имейл маркетингът остава актуален във времето

В ерата на социалните медии е изкушаващо да спрете да изпращате имейли, защото този канал ви изглежда остарял и старомоден. Съществуват обаче статистически доказателства, че той е изключително важна част от маркетинговия ви план, тъй като подпомага задържането на клиентите и увеличаването на тяхната средна стойност на поръчка, без да изразходвате големи бюджети. Например:

  • Проучване установява, че 59% от анкетираните са били повлияни от своя имейл, когато са взели решение да направят поръчка
  • Проучване на повече от 1 милиард сесии за пазаруване през 2019 г. установява, че имейл маркетингът има процент на конверсия от 2,3%, в сравнение с 1% за социалните медии. (Процентът на конверсии във всеки канал зависи от сферата на бизнеса, бранд познаваемостта, качеството на продукта и обслужването и цялостната маркетинг комуникация).

Едно огромно предимство на имейлите пред социалните медии е, че клиентите са по-склонни да видят имейл, отколкото да проверят бизнес профила на компанията ви в социалните медии. Публикуването на нещо в социалните медии не означава, че всеки, който искате да види вашето съобщение, ще го види. Имейлът обаче, ще стои във входящата поща, докато бъде прочетен (или изтрит). Отново напомняме, че е от съществена важност да изпращате имейли единствено до потребители, които умишлено са се абонирали за вашия бюлетин. 

В идеалния случай имейл маркетингът трябва да върви ръка за ръка със социалните медии. Добавянето на бутоните „Харесване“ или „Споделяне“ в социалните медии към вашите маркетингови имейли дава допълнителен начин на клиентите да се свържат с вашата марка. В имейлите могат да бъдат включени положителни отзиви от вашите социални медии, а публикациите в социалните медии могат да насочат клиентите ви към вашия имейл бюлетин.

Имейл маркетингът може значително да увеличи доходите ви, ако го изпълнявате правилно. Това е чудесен начин да накарате хората да посетят за първи път или повторно вашия уебсайт или блог. А по-големият трафик обикновено се равнява и на повече доходи.

Имейл маркетинг стратегии

Ефективният имейл маркетинг изисква да положите усилия. Ето няколко съвета, с които ще можете да постигнете стратегия, с която максимално да се възползвате от вашите маркетингови имейл кампании.

Създайте списък с ваши собствени абонати  

Ако изпратите непоискано имейл съобщение, е много вероятно да накарате повечето хора да ви добавят към спам. Така, не само ще ги изгубите като потенциални клиенти, но и ще влошите качеството на имейл акаунта си. Вместо това ви препоръчваме да си изберете стратегия, с която да събирате абонати. Независимо дали ще подканите хората да се регистрират за вашия бюлетин с форма за записване или изскачащ прозорец в уебсайта ви, или ще създадете някакъв полезен материал, който да им предоставите в замяна на техния имейл, трябва да сте убедени, че винаги изпращате имейлите си до клиенти, които са се съгласили да са в списъка ви.

Следвайте правилата

Когато изпращате маркетингови съобщения, трябва да се придържате към правилата за попадане в спам – CAN-SPAM Act.  За да може всичко с имейлите ви да е „по правилата“ и да предотвратите попадането на писмата ви в спам, трябва винаги да:

  • Изпращате имейли с ясни, точни и конкретни заглавия, които отговарят на съдържанието на имейла. 
  • Предоставите лесен и бърз начин за отписване от бюлетина, ако потребителят вече не желае да е в списъка ви с абонати.  
  • Включите вашето име и адрес в края на имейлите.
Създавайте имейли с различни цели и съдържание

Вместо да изпращате само рекламни имейли, с които карате клиентите си да купуват през цялото време, изпращайте имейли, с които да изградите връзка с тях. Комуникирайте с тях, все едно изпращате имейл на ваш приятел. Това може да стане като споделяте своя опит или опита на другите, като давате съвети и идеи, които могат да са полезни за проблемите им, като изпращате образователно и ангажиращо съдържание. Също така споделяйте информация, с която клиентите ви могат да ви опознаят като компания, екип и ценности.  

Следвайте график

Придържайте се към график, когато изпращате своя бюлетин. Изпращането на имейл в един и същ ден (или дни) всяка седмица ще помогне на вашите абонати да знаят какво да очакват от вас и кога.

Кои са трудните моменти

Като всеки друг рекламен канал, имейл маркетингът също има своите особености. От една страна, можете да не получите възвръщаемост от него, ако имейлите са скучни, редовно целящи продажба или изпращани към студени аудитории. От друга страна, има много правила, които ако бъдат нарушени могат да доведат до отписване на абонатите ви и дори спиране на акаунта ви. Ако никога не сте създавали имейл маркетинг и искате да се фокусирате върху бизнеса си, ви препоръчваме да се доверите на дигитална агенция, която знае как да създаде цялостна стратегия и да изпълни имейл маркетинг целите ви по най-добрия начин. Само така можете да сте сигурни, че имате ефективна кампания, с която повишавате възможността да продавате повече от имейлите си. Доверете се на Digital Expert – ние сме експерти в създаването на ефективна дигитална стратегия, без да увеличаваме рекламния ви бюджет. Научете повече за постигнатите ни резултати в нашия блог. Очакваме ви!