Как да продаваме успешно в Румъния? – Този въпрос касае всички собственици на онлайн магазини в България, които искат да увеличат приходите си и пазарите, на които оперират. Скалирането в друга държава изисква предварително проучване и създаване на презицен план, за да може всичко да върви „като по вода“. Днешният ни материал ще ви послужи като подробно ръководство, в което ще споделим всички процеси, през които трябва да преминете, за да подготвите вашия онлайн магазин по възможно най-добрия начин. Ето и малко данни за румънския пазар: 

a14zi y8Q3uF9h7qe7P7tDg2HOFKoWesy6jH0N180VZXSle D2cyp5r80kDa5G5cgFe Te7a4yr6vLqs4H967p6rikZk6wBArQTWbT kFQgh8HFPGuEhZskhBNu0RQmSMkATayk

Факти за онлайн търговията в Румъния

Приходите от електронна търговия в Румъния още през 2019 г. надхвърлиха 4,5 млрд. евро и от тогава досега продължават да нарастват. В Румъния можете да достигнете до почти 2 млн. потенциални клиенти, които имат по-висок стандарт на живот, в сравнение с България.  При население от 19,29  млн. (при преброяване от 2020 г.) и 2,9 млн. активни онлайн потребители, със средна стойност на поръчката – 47 евро, определено тази наша съседка се превръща в изкушаваща дестинация за скалиране на вашия бизнес.

Друга добра новина е промяната в потребителското поведение. След състоялата се пандемична обстановка потребителите в Румъния още повече започнаха да пазаруват онлайн, защото напълно трансформираха навиците си. Наблюдава се и все по-голям интерес към магазините на български търговци, когато всичко в магазина е съобразено с културата, навиците и търсенето на румънците. Разбира се, днес ще споделим към кои процеси да подходите с най-голямо внимание, за да сте спокойни, че магазинът ви ще бъде приет радушно от местните.

Основните процеси, през които задължително трябва да преминете ако искате да продавате онлайн в Румъния

В следващите няколко абзаца ще споделим основните стъпки, без които не бива по никакъв начин да отваряте магазин, в която и да е чужда държава. В огромния ни опит като дигитална агенция често сме били свидетели за магазини, които не изпълняват една или няколко от тези препоръки и почти винаги нещата не приключват добре. Или поне не и докато не се вземат нужните мерки и корекции. Румъния е изключително близо, има огромен пазар и по-добре платени тагрет групи и това е страхотно. Но също така има принципи, на които всички румънци са свикнали. Ето какво да направите, за да можете да отговорите на очакванията им:

PYxSQP J5cPzzRADO24ZjB0wB3cCrNSPiq6vDXbc5yUo zT snMl6zPyV3nZu QtiZv6HcVyqwPpLEvuzRHs51GHpbcMdUMuilPgFP q7FAnQcJbvHlAu5s64dkKJCNHjyo3AKo
  1. Превод на сайта
    Когато искате онлайн магазинът ви да е успешен в Румъния, а и в Гърция – също, е важно да преведете сайта си на съответния език. Румънците, гърците и дори ние – българите проявяваме особено уважение към словото. Редица онлайн магазини, които са на английски език изобщо не генерират продажби или те са толкова малки, че бихме могли дори да ги наречем незначителни.

    Ако желаете да развивате пазара, да имате реклами и да продавате, трябва да изглеждате като местен бранд, който наистина знае какви клиенти стоят пред него. Преведете всичко в онлайн магазина си – всяка страница, продукт, бутон, изскачащо съобщение. Ако използвате плъгини или някакви готови решения за автоматизиран превод, задължително изпратете готовия си сайт на лицензиран преводач или румънец, който говори и английски/български и може щателно да провери съдържанието. 

  2. Избор на куриер
    Все повече български компании предлагат доставки в Румъния. Еконт, Speedy, Европът, Interlogistica, Transpress и още поне няколко различни фирми предлагат опции за доставки в Румъния. Обяснете подробно какво ще продавате и поискайте създаване на партньорски договор. Проверере кои цени и услуги ще са най-удачни конкретно във вашия случай. Можете да изискате куриерът да идва на ваш адрес ежедневно или няколко пъти в седмицата и да взима всички поръчки, които вие предварително сте подготвили.

    *Съвет: Някои от компаниите имат Фулфилмънт складове в Румъния, в които също можете да складирате стоките си срещу месечен абонамент. Изборът ви зависи от няколко фактора – дали сте производител и къде е предприятието ви, дали сте търговец и от къде внасяте стоката. Помислете дали можете да предлагате стоки в Румъния, които да се изпращат директно от производителя.

  3. Изберете най-удачния платежен метод
    Ако в България най-често използвания начин за плащане е наложения платеж, то в Румъния най-често се използва плащането с карта, PayPal и други платформи за онлайн плащане. По-рядко се използва банковия превод и изключително малък брой потребители пазаруват на изплащане. За да изберете най-подходящия начин, направете проучване.

    *Съвет: Съберете поне 20 онлайн магазини, които са във вашата сфера и работят в същия ценови клас. Разгледайте структурата на сайта, дизайна на количката, полетата за попълване преди завършване на поръчката, вида на доставките, цената и времето за доставка, както и разбира се – методите за плащане.

  4. Наемете човек, който да обслужва поръчките (или fullfilment център)
    Ако желаете да продавате успешно в Румъния, трябва да можете да сте на линия в 100% от времето. Уверете се, че имате достатъчен капацитет като персонал, за да можете да отговаряте навременно на съобщенията, имейлите и запитванията. Разбира се, кадърът на тази позиция перфектно трябва да владее езика и да познава продуктовия ви асортимент. Той трябва да е напълно запознат с бизнеса ви и да представя всеки артикул така, сякаш вие го продавате. Ако служителят ви е добър търговец, това също ще ви помогне да увеличите стойността на всяка поръчка, с което ще се увеличи и крайната ви печалба.

    Втори вариант на този сценарий е да използвате фулфилмънт център. Това е склад, който е разположен на територията на страната, в която искате да продавате. Обикновено се създава договор за обема на вашата стока и средния брой поръчки на ден, които се предполага, че ще изпращате. Служителите в конкретния фулфилмънт център получават поръчките, опаковат ги, приготвят ги и работят директно с румънска куриерска фирма, която доставя пратките до вратата на клиентите. Работата с фулфилмънт център не премахва нуждата от лице, което да администрира процесите при вас и да говори с клиентите ви на румънски.

  5. Готовност за покриване на по-голям брой поръчки
    Много често българските онлайн магазини, които излизат на румънски пазар и успяват да се наложат се изправят пред друга трудност. – Те нямат възможност да произведат количествата, които се продават чрез рекламите ви във Facebook или GoogleAds. Бъдете сигурни, че компанията ви ще може да покрие нуждите и количествата, които потребтелите искат, защото е най-лошо да останете без наличности, когато рекламните ви кампании вече са били ефективни. Обемът на пазара носи освен ползи и много проблеми.

  6. Огромната конкуренция
    Направете щателно проучване на конкуренцията. В Румъния има голям брой местни производители и търговци, но освен това повечето мултинационални компании също имат представителство там. С всяка следваща година все повече български и европейски компании се насочват към този пазар, така че подходете с реализъм. Разбира се, подгответе си и нужните ресурси, за да преборите конкурентите. И тук говорим както за по-голям бюджет за Facebook и Google реклама, така и за поддръжка, персонал и по-голямо производство.

  7. Избор на подходящи рекламни канали
    След като вече сте разгледали конкуренцията е време да помислите за вашите тагрет групи. Кои са клиентите, които пазаруват от вашите конкуренти. В кои канали на конкуренцията ви има най-много активни потребители? Виждате ли активност в социалните мрежи, имат ли реклама, използват ли Google. Регистрирайте се и за техните имейл маркетинг бюлетини, вижте какви съобщения комуникират и отделете достатъчно време, за да изградите идеалните образи на клиентите си. Това ще ви помогне да изберете най-подходящите канали, в които да откриете потребителите, които нямат търпение да поръчат стоките ви. Не се владейте от тенденциите в България.

    Проверете канали като Twitter, Pinterest и TikTok, които все още не са напълно познати на всеки българин. След като установите кои ще са каналите, които ще използвате за органичен и платен трафик е време да създадете маркетинг стратегията си. С нея идва и още един огромен и важен въпрос, а именно бюджетите, които сте готови да инвестирате в реклама. Можете да решите да започнете с по-малки бюджети и да ги увеличавате с течение на времето. Има и опция, която може да ви доведе по-бързо до желаните резултати – влагането на голям капитал във всички кампании, които целят да разпространят марката ви.

    Разбира се, ако имате някакви колебания или не сте сигурни как да изградите стратегия и бюджети, не се колебайте да се свържете с екипа на Digital Expert.  Имаме голям опит в скалирането на нови пазари и създаването работеща маркетинг стратегия, така че с удоволствие ще се запознаем с бизнеса ви и ще подходим като партньори.

Бонус фактори, които да обмислите преди да започнете да продавате онлайн в Румъния

Изберете някой от двата типа на работа

Когато работите в друга държава, можете да изберете един от двата основни типа на скалиране. 

  • Можете да инвестирате, за да откриете филиал в Румъния, като увеличите персонала си и наемете складове в конкретната държава или като сключите договор с изгоден куриер, който да се погрижи за доставките на поръчките ви.
  • Можете и да търсите дистрибутори, които проявяват интерес към продуктите ви и изцяло биха поели управлението им в съответната държава. 

В първия случай ще ви е нужна по-голяма инвестиция, но притежавате бизнеса. Във втория случай, при откриване на удачен партньор – дистрибутор единствено ще му предоставяте стоката и ще печелите от продажбите, но нямате власт върху крайната клиентска цена, намаленията, налагането на бранда и още доста особености. Ако вашия дистрибутор по някаква причина реши да спре да работи с вас, отново вашето скалиране на румънския пазар ще приключи. Затова обмислете добре и двата сценария и вижте кой от тях си заслужава времето и инвестицията.

ДДС регистрация и подаване на декларации

Ако искате да развивате бизнес извън територията на България и искате да продавате на крайни клиенти в Румъния, които са данъчно незадължени лица, може би ще се наложи да се регистрирате по ДДС в Румъния. Съответно ще е нужно и да осчетоводявате дейността си там. Този сценарий ще ви засегне, ако продавате от ваш онлайн магазин или маркетплейс и ако отговаряте на някое от следните условия:

  • Извършвате дропшипинг или дистанционни продажби;
  • Продавате продукти, които предварително са влязли в Румъния и се съхраняват в складове на фулфилмънт център, маркетплейс или ваш собствен склад, от който ги препращате към клиентите си;   
  • Други по-особени случаи, които се срещат по-рядко, но водят до задължение за регистрация.

Дистанционни продажби – Ако продавате на физически лица в Румъния чрез онлайн магазина си или някакъв маркетплейс (като Vivre, Emag и др.) и стоките ви се изпращат в Румъния директно от България, то значи извършвате вътреобщностни дистанционни продажби. При този процес трябва да следите оборота си и при реализация от 26 135 евро, трябва да се регистрирате по ДДС в Румъния. При достигане на този приход, трябва да подадете заявление за регистрация.

Малко данни за ДДС цифрите в Румъния

O9KhedGE5Kw5eV7afim3 neHNvXDyNvd sH6gJoinpAvf6U8x k c4ZS GLat sH5WqsiDSH8jXp6X6VxHQuSCVgKgIXrP

Решихме да споделим и данни за ДДС ставките. При продажби в Румъния диференцираната ДДС ставка е 19%, 9% и 5%, както следва:

  • 19% – стандартен процент за ДДС ставка, която важи за основните продукти и услуги;
  • 9% – важи за всички храни, лекраства, протези за хора с увреждания, настаняване в хотел, безалкохолни напитки и някои земеделски продукти;
  • 5% – важи за книги (без pdf и електронни книги), вестници и периодични издания, посещения на културни и спортни събития, ресторанти и кетъринг услуги (с изключение на някой алкохолни напитки), храна за вкъщи, барове, кафенета и нощни клубове (отново с изключение на някои алкохолни напитки).

Обърнете особено внимание и на задълженията, които са свързани с Интрастат при достигане на заложените параметри по поток пристигания съгласно Румънското законодателство (900 000 RON).

В заключение 

Ако вече българският пазар ви отеснява и сте готови да инвестирате време и средства във външен пазар, то препоръчваме Румъния. Близка държава, изгодни доставки, огромен пазар и по-висока покупвателна способност. Разбира се, изискват се експертни познания за провеждането на ефективни рекламни кампании и реализирането на задоволяващи продажби. Не губете време и се свържете с екипа ни, за да ни разкажете подробно за бизнеса си. Ще подходим с внимание към казуса ви и ще бъдем ваши доверени партньори, за да постигнете желаните тагрети.  Прочетете и нашите case study-та, в които подробно описваме успехите, които постигаме с клиентите си.

Искаш да направиш онлайн магазина си по-печеливш и успешен?

Заяви сега безплатно услугата “Експертна рекламна стратегия” и научи как да продаваш онлайн по-добре и да печелиш повече