Facebook алгоритъмът претърпя значителен брой промени в последните няколко месеца и все още собствениците на бизнес и маркетинг специалистите търсят информация как могат да се адаптират към тях. Именно затова създадохме статия, в която да обясним лесно и достъпно как работи алгоритъмът през 2021 г. и как да го използвате за безплатното си съдържание и Facebook рекламите си. Разбира се, добавихме и на така важната информация за събирането на бисквитки и как чрез тях рекламите ви се показват на точните потребители. Нямаме търпение, така че да започваме!

Към края на 2020 г. органичното достигане беше редуцирано до минимум. Средно една публикация успяваше да достигне 5,2% органично (в края на 2019 г. – 5,5%, а 2018 г. – 7,7%). В същото време, средният процент на ангажираност през 2020 г. за органична публикация във Facebook беше 0,25%. Този брой спада до 0,08% за всички бизнеси, които имат повече от 100 000 последователи. С тези цифри искаме да ви кажем, че алгоритъмът работи така, че е доста трудно да постигнете голямо органично достигане на вашето съдържание във Facebook.

Какво представлява алгоритъмът на Facebook?

Facebook алгоритъмът решава кои публикации ще се показват, когато хората проверяват стената си във Facebook и в какъв ред ще се появят. Тъй като е сложно да се извърши подобно изчисление, процесът на показване на публикации е следствие на работата на машинно обучение, което използва различни модели и класации. Така, с натрупването на по-голям обем данни, се предсказва кои публикации ще бъдат най-ценни и значими за дадено лице в дългосрочен план.

С други думи, постовете не се показват в хронологичен ред. Вместо това, алгоритъмът оценява всяка публикация и след това я подрежда спрямо това колко ще е ангажиран потребителя с нея, в низходящ ред за всеки отделен потребител. Този процес се случва всеки път, когато стената се опреснява.

Въпреки че не знаем всички подробности за това как алгоритъмът решава какво да показва (и какво да не показва), ние знаем, че една от целите му е да накара хората да скролват, колкото се може повече време, за да може да се показват и по-голям брой реклами. Какво означава това за бизнесите? – Че ако искате да спечелите по-висок процент органично показване, алгоритъмът ще ви съдейства, само ако публикувате съдържание, с което хората се ангажират много силно.

facebook algorithm 1 1
Как работи Facebook алгоритъмът през 2021 г. 5

Как работи алгоритъмът на Facebook през 2021 г.?

През януари 2021 г. Facebook публикува последните нововъведения в работата на своя алгоритъм и сега ще се опитаме да ви ги представим в няколко прости стъпки.

  1. Първото нещо, което Facebook прави е да вземе всяка публикация, която може да бъде споделена на даден потребител (тези публикации са наричани още и „инвентар“) и я оценява според предварително определени сигнали за класиране, като тип на публикацията, актуалност и други.
  2.  След това алгоритъмът отхвърля всички публикации, с които е малко вероятно потребителят да се ангажира, въз основа на миналото му поведение. Също така, алгоритъмът минимизира показването на съдържание, което потребителите не искат да виждат (т.е. кликбайт, дезинформация или съдържание, което са посочили, че не им харесва).
  3. След това започва работата на по-сложните и изключително мощни невронни мрежи, чрез които всички публикации получават някакво класиране по персонализиран начин.
  4. И накрая, Facebook подрежда публикациите спрямо типа на медията и източниците, така че винаги да се показват нови, свежи и интересни публикации, които потребителят да скролва отново и отново.

Например: Има 60% вероятност Стефка да гледа видеоклиповете за маркетинг на конкурентите ѝ, но пък е 95% по-вероятно да реагира със сърчице на новото кученце на майка си. Затова Facebook първо ще ѝ покаже кученцето на майка ѝ, а чак след това ще ѝ предложи видеата за маркетинг на нейните конкуренти. Т.е. всеки пост се показва спрямо класирането му и стойността, която алгоритъмът предвижда предварително.

И така, кои фактори влияят на това публикациите ни винаги да се показват в най-горната част на стената? Отговорът е, че зависи от това за чия стена говорим. Facebook казва, че използва хиляди сигнали за класиране. Всичко, от скоростта на интернет връзката на потребителя, до това дали той предпочита да се ангажира чрез харесване или коментиране оказва влияние и затова няма една формула, която да е валидна за всички потребители. И все пак, през годините Facebook постоянно споменава едни и същи четири сигнала за класиране като най-важни, когато става въпрос за това колко високо в новинарския канал се появяват публикациите.

4 сигнала за класиране, които да вземете предвид:

  • Взаимоотношения: С кой взаимодейства потребителя. Т.е., дали виждайки някаква публикация, тя е от човек, бизнес, източник на новини или публична личност, която потребителят често следи и се ангажира? (т.е. комуникира ли редовно с този човек/бизнес чрез съобщения, тагва ли го в постовете си, харесва ли постовете му, следва ли страницата, коментира ли и т.н.)
  • Тип съдържание: Какъв тип е съдържанието в публикацията и с кой тип медия потребителят взаимодейства най-много? (т.е. видео, снимка, линк, статия и т.н.)
  • Популярност: Как реагират хората, които вече са видели публикацията? (Особено вашите приятели). Споделят ли я, коментират ли, пренебрегват ли я?
  • Актуалност: Колко нова е публикацията? По-новите постове обикновено се показват по-високо.

А сега ще споделим с вас и малко съвети, които са свързани с алгоритъма и правилата на Facebook.

Как да създадете успешни публикации във Facebook?

  • Повишете ангажираността на публикацията си, като споделяте съдържанието си с приятелите си, а също и в групи във facebook, които са за същата тематика.
  • Създайте различни типове публикации, с които хората могат да взаимодействат по лесен, но интересен начин – лайв видео, видео, гиф и т.н.
  • Създавайте публикациите, които забелязвате, че потребителите предпочитат повече от други (например снимка, видео или актуализация на състоянието).
  • Създавайте публикации, които са точно навреме и имат отношение към нашумял проблем, новина или нещо друго, което се говори активно в последните дни.

За какво трябва да внимавате, преди да споделите публикация?

  • Уверете се, че публикацията ви не е Clickbait, Like-baiting и не включва спам връзки.
  • Не създавайте публикации с често разпространено съдържание или повтарящи се публикации.
  • Внимавайте с публикации, които често са скрити или докладвани (знак за ниско качество).
  • Винаги споделяйте информация, която в действителност е релевантна за бизнеса ви.
Facebook алгоритъм
Как работи Facebook алгоритъмът през 2021 г. 6

Проследяването на всички сигнали и действия изискват Facebook да проследява поведението на своите потребители. Тук се появява дебатът за поверителност срещу персонализация. През 2021 г. Facebook продължава да полага усилия да бъде прозрачен с потребителите относно тяхната информация.  

Какво знае Facebook за вас и как използва бисквитките, за да персонализира съдържанието, което ви показва?

Уебсайтовете събират информация с помощта на cookies – така наречените бисквитки, които са поставени във вашия браузър. Така те проследяват поведението ви и записват страниците, които сте посетили, продуктите, които сте разгледали и всичко друго, което сте извършили. Заради тях и получавате фейсбук реклами, които са свързани с разгледаните от вас категории и артикули.

Facebook алгоритъм
Как работи Facebook алгоритъмът през 2021 г. 7

В този вид проследяване обаче, има един недостатък – той проследява устройството, а не потребителя. Това означава, че ако използвате обществен компютър или дори просто превключвате устройства, след като сте изключени от работа, бисквитките наистина не могат да ви проследят. Що се отнася до facebook маркетинга, това често означава, че една компания получава данни, които предполагат, че повече хора разглеждат уебсайта ѝ, отколкото в действителност, тъй като бисквитките не отчитат дейността само на 1 потребител, а следи самото устройство.

Ето къде Facebook променя играта. Той използва това, което нарича таргетирано, базирано на хората – people-based targeting. Това означава, че начинът, по който Facebook ви проследява, се базира на вашия профил и кой сте, а не само на бисквитките от сайтовете и Facebook пиксела. Всички ваши данни в профила ви във Facebook, заедно с това как взаимодействате с другите хора и бизнеси, се проследяват и категоризират. Facebook успява дори да предвиди поведението ви и дали сте склонни да купите или не след 1 месец, след 2 месеца или още в момента, в който видите рекламата. Това се дължи на машинното обучение и на големия набор данни за вас и поведението ви за дълъг период от време. Именно заради тях, рекламата в социалните мрежи е успешна, персонална и често на много по-ниска цена, в сравнение с другите канали.

В заключение

Можете да постигате високо органично достигане ако спазвате всички правила, които споменахме по-горе и ако в действителност много хора взаимодействат с публикациите ви, веднага щом ги видят. Можете да постигнете по-големи резултати, ако към стратегията си добавите и платени реклами, особено ако сте онлайн магазин. Ретаргетирането и показването на персонализирани реклами с продуктов каталог, тотално промениха рекламирането във Facebook. На линия сме ако можем да сме ви полезни или имате някакви въпроси. До скоро от екипа на Digital Expert!

Искаш да научиш повече как бизнесът ти да стане по-печеливш?

Заяви безплатно услугата “Експертна рекламна стратегия” и научи как да продаваш онлайн по-добре и да печелиш повече!