Ако в света на маркетинга съществуваше въпрос от типа “Кой е пръв: яйцето или кокошката”, то несъмнено спорът щеше да е между органичния трафик и рекламите. Мнозина твърдят, че няма начин да успеете без сериозни инвестиции в реклама и макар в това твърдение да има доза истина, то загърбването на органичния трафик би било голяма грешка. В тази статия ще разгледаме няколко похвата, които биха увеличили значително органичния трафик и най-важното – биха добавили стойност на Вашия магазин.

Какво е органичен трафик?

Органичен трафик е броят на посетителите на сайта, които са дошли без платени реклами. 

Защо си струва да наблегнете на органичния трафик?

Когато трябва да насочите усилията си в дадена посока, трябва да си зададете въпроса “Защо?” Какво прави органичният трафик толкова специален, за да му се обръща толкова внимание? 

Факт: 53% от потребителите намират Вашия уебсайт посредством органичен трафик.

Истината е, че по време на пандемията много бизнеси бяха ударени директно или индиректно и не е изненада, че за една част от онлайн магазините беше въпрос на оцеляване. За да се спасят от това положение, повечето предприемачи предприеха курс, който беше с една ясна цел – да дава резултати, без да натоварва съкратения бюджет за реклама.

Какво прави органичният трафик важен?

Органичният трафик е съществена част, която стои зад всеки онлайн магазин. Рекламата работи до определен момент, но в крайна сметка не може да разчитате само на нея, за да генерирате продажби. 

органичния трафик
Как да увеличим органичния трафик на онлайн магазин?


Защо да не може да разчитате само на реклама?

  • Онлайн рекламите са доста скъпи – дори и най-богатите компании не могат да си позволят да рекламират абсолютно всичко за неограничен период от време.
  • Човешката психология – колкото повече един продукт се рекламира, толкова по-голямо впечатление прави. Ако се прекали обаче, се получава обратен ефект, който може даже да намали печалбите.
  • Липса на реална представа за качеството на сайта – когато продавате основно с реклами, няма как да разберете как реално се представя сайта в “натурална” среда.

Органичен трафик – по-добър, отколкото си мислите

  • Не замества, но значително подобрява рекламите – разбира се, не може да се твърди, че органичният трафик е по-добър от рекламите. Напротив, двете стратегии се допълват взаимно. 
  • Работи с натрупване – при органичния трафик може да подобрявате представянето си постоянно. Това Ви дава възможност да надграждате резултатите на онлайн магазина си.
  • Ясен и конкретен трафик – всички потребители се стремят да изберат продукт, от който се нуждаят. Когато наблегнете върху органичния трафик, Вие ще привличате потребители, които не просто разглеждат, а искат да купуват. 
Органичен трафик
Как да увеличим органичния трафик на онлайн магазин?

За да усъвършенствате органичния трафик на онлайн магазина си, не трябва да подхождате с лека ръка. Ако не се справите с работата качествено, изпускате едни от най-добрите потребители – а именно тези с намерение да купуват.

SEO – ключът към успеха

SEO (оптимизация на търсачките) може да Ви помогне да се издигнете нагоре в класацията на търсачките. По-добра оптимизация – по-напред в търсачките и съответно по-големи продажби. Търсачките класират сайтовете по много различни показатели. Не бива да забравяте да анализирате резултатите, като използвате софтуер от типа на Google Analytics, Hubspot, Ahrefs, SEMrush и други, за да можете да видите какво правите добре и къде трябва да се подобрите.

Десет съвета за подобряване на SEO:
  1. Фокусирайте се върху дългите ключови думи (комбинации). Например “Мъжки чехли за баня 42 номер” вместо “чехли” или “чехли за баня” ще получи по-малко търсения, но за сметка на това ще се класира доста по-високо заради големия процент съвпадение между търсенето на потребителя и ключовата дума.
  2. Използвайте ключови думи в линкове и заглавия – ключовите думи в линковете и заглавията имат много по-голяма тежест от присъствието им някъде в текста. 
  3. Подобрете скоростта на зареждане на онлайн магазина  – скоростта на сайта има голямо значение за ранкирането на Вашия онлайн магазин. Това оказва и голямо влияние върху потребителите, които вече са на уебсайта. Ако се разочароват от скоростта му на зареждане, навярно никога повече няма да се върнат.
  4. Оптимизирайте сайта си за мобилна версия – мобилните технологии са неизменна част от потребителските навици. Според TheCircularBoard, 54% от потребителите пазарят през мобилните си устройства през 2021.
  5. Подобрете структурата на сайта – за да се представя на ниво, съдържанието и продуктите на Вашия онлайн магазин трябва да бъдат лесно достъпни за клиенти.
  6. Тагвайте картинките с ключовите думи – изборът на картинки е основополагащ, но още по-важно е да добавите Alt text, който съдържа ключовите думи. 
  7. Следете ранговете на сайта си – търсачките постоянно променят позициите на сайтовете. Една позиция надолу или нагоре може да звучи като нищожна разлика, но последен на първа страница ще Ви докара значително по-добри резултати от първи на втора страница.
  8. Проследявайте най-новите ъпдейти на търсачките – органичният трафик на Вашия онлайн магазин зависи много от всяка новост от Google, Bing и другите търсачки. Дори най-малкият ъпдейт може да ви изстреля, ако сте сред първите, които намерят “вратичка”
  9. Следете трафика и правете промени в ход – няма как да предскажете дали Вашият онлайн магазин ще се представя на ниво сега, след месец или след година. Най-добрият начин е да следете трафика си и трендовете – ако се повишава, значи сте на прав път. Ако пък спада, значи трябва да намерите начин да промените нещо по онлайн магазина.
  10. Следете конкуренцията – колкото и клиширано да звучи, конкурентите Ви са един добър показател за това как се справяте. Вземете най-успешните примери от индустрията и вижте какви са техниките, които те използват. 

Социални мрежи 

Присъствието на магазина Ви в социалните мрежи не е опция, а задължение. Социалните медии са най-големите платформи, в които можете да споделяте за различни промоции или нови продукти. Това е именно и мястото, където потребителите най-много консумират съдържание. 

6 съвета за оптимално използване на социалните мрежи
  1. Използвайте социалните мрежи, за да разберете какви хора пазаруват от Вас – за разлика от онлайн магазина, където виждате поръчките да влизат, тук виждате какви хора следват социалните Ви страници, какви са техните интереси и куп други демографски статистики. Адаптирайки се към Вашите клиенти, Вие ставате по-атрактивни за тях, както и за потенциалните нови потребители.
  2. Обслужвайте клиенти чрез социалните мрежи – клиентите не обичат да си губят времето. Няма по-добър начин за тях да си пишат с любимите хора, докато си уреждат нова доставка от Вашия магазин. Това е гаранция да спечелите лоялността на Вашите клиенти.
  3. Качвайте редовно съдържание – колкото повече съдържание качвате, толкова повече Вашите клиенти ще виждат постовете. Алгоритмите на всички социални мрежи са щедри към тези, които публикуват редовно.
  4. Въвличайте потребителите в бранда – лоялните клиенти искат да знаят, че тяхното мнение ще бъде чуто. Пускайте анкети, които целят да подобрят връзката с клиента. Това е много добър начин да спечелите солидна репутация.
  5. Пускайте различни промоции чрез социалните медии – когато потребителите знаят, че понякога може да пуснете страхотни оферти, те са по-склонни да проверяват Вашата страница редовно.
  6. Използвайте социалните медии според демографията на аудиторията – най-новата социална сензация TikTok е невероятна опция за онлайн магазини, които целят да привлекат млада аудитория. Ако предлагате продукти, които се оценяват от студенти, навярно Instagram е Вашият избор. Facebook е страхотно универсално решение за всички над 30 години.

Имейл маркетинг

Имейл маркетингът е доста стар похват, който обаче се използва и в днешни дни, защото работи. Според CampaignMonitor, 64% от малкия бизнес използва имейл маркетинг. Една от основните причини за това е много добрата сегментация на потребителите и възможността да се изгради продажбена фуния. Има няколко типа имейл маркетинг кампании:

  • Бюлетин – целта на кампания тип бюлетин е да информира клиентите за новите статии на сайта. Това е добър начин да се покачи интересът към сайта и страниците му, което ще повлияе благоприятно в търсачките. 
  • Welcome имейл – когато потребителите се регистрират в сайта, те получават имейл, който ги поздравява за регистрацията. Това е добър начин да покажете, че цените всеки Ваш клиент.
  • Подхранващи имейли – те целят да накарат клиента да пристъпки към следващата стъпка, а именно – да направи покупка от магазина.
  • Имейл за изоставена количка – този тип имейли съдържат някакъв тип промоции, които да накарат потребителите да завършат поръчката си.
  • Събитие – някои компании, които ценят потребителите си, могат да пратят специален имейл за рожден ден или друго събитие, за което те знаят.
  • Анкетен имейл – най-често това са имейли, в които клиентите вече са си закупили продукт и компаниите искат да разберат дали потребителят е доволен и иска ли нещо да се промени.

Кои са най-важните метрики и как да ги следим?

Ако искате да увеличите органичния трафик на онлайн магазина си, трябва не просто да прилагате правилата, които изложихме по-горе. Следенето е важна стъпка от процеса и навременните мерки биха подобрили значително Вашето представяне.

Трафик на сайта

Това е първата метрика, от която се започва. Трябва да отчетем, че има два вида трафик – трафик на началната страница и отделна статистика за трафика по местоположение. Целта, разбира се, е по-голям трафик към Вашия онлайн магазин.

Баунс рейт (Bounce rate)

Това е процентът на хората, които са отворили една страница от сайта, но са напуснали веднага след това. Колкото по-голям е този процент, толкова по-малко успяваме да задържим клиентите. Счита се, че ако Вашият bounce rate е до 40%, то той е добър, но ако премине над 70%, то Вие трябва сериозно да се замислите върху съдържанието и структурата на Вашия онлайн магазин.

Класация по ключови думи

Може би една от най-важните метрики е класацията по ключови думи. Тук трябва да следите за две неща – кои са ключовите думи, по които искате да се класирате високо, както и думите, които вече са на хубава позиция. Не бива да пренебрегвате думите, в които вече имате успех, за сметка на тези, които тепърва искате да ранкирате добре. Много по-лесно е да загубите позиции, отколкото обратното.

Conversion rate (конверсии)

Другият показател, който трябва да следите, е какъв процент от посетителите са се превърнали в клиенти. За разлика от bounce rate-a, тук не можем да кажем кое число е добро, защото зависи от индустрията, в която се намирате. Логично процентът в категория “Дрехи”  е значително по-добър от категория “Недвижими имоти”, затова и трябва да се съобразите с релевантните стойности на Вашата индустрия.

Click-Through-Rate (CTR) 

Тази метрика показва на колко хора е показан Вашият сайт и колко от тях са кликнали върху линк от сайта. Това е добър индикатор до каква степен са оптимизирани заглавията, линковете, както и мета описанията във Вашия онлайн магазин.

Разбира се, има и други метрики, които трябва да следите, но тези са основополагащи за успеха на Вашия бизнес.

Заключение

Органичният трафик е основна част от всеки сайт, респективно всеки онлайн магазин. Той е изключително добър начин да подобрите продажбите си във времена, в които не можете да разчитате само на реклама, за да промотирате своите продукти. Ако искате да потърсите съвет за това как да подобрите значително представянето на онлайн магазина си, ние можем напълно безплатно да анализираме Вашия магазин и да разберем какво е необходимо, за да постигнете по-добри резултати.