Ако искате да започнете да продавате в Европа или да разширите вече съществуващия си онлайн магазин, има няколко предизвикателства, пред които ще трябва да се изправите. Ще трябва да помислите за въпроси като: 

  • Дали имате място за складиране? 
  • Нужна ли е ДДС регистрация? 
  • Какви са конкретните изисквания за продуктите, които ще предлагате? 
  • Или пък пред вас стои сложен логистичен пъзел, който някак трябва да решите. 

Преди да стартирате бизнеса си в нова държава ще е нужно да помислите за локален уебсайт, адаптиране към предпочитаните местни начини на плащане и куриерска доставка, съхранение в местен или регионален склад, дигитален и офлайн маркетинг и много други. 

Тъй като множество бизнеси проявяват интерес към външните пазари в Европа, и особено към онлайн магазини в Румъния и Гърция като наши съседки, подготвихме статия с практически съвети. С нея ще можете да преминете през всички необходими стъпки, за да поставите началото на онлайн магазина си извън рамките на България.

онлайн магазин в Европа - Румъния

Малко цифри за потреблението от онлайн магазини в Румъния 

Според Европейския доклад за електронната търговия за 2017 г., Румъния има една от най-големите индустрии за електронна търговия в Югоизточна Европа. Електронната търговия представлява 1,2% от БВП. През 2017 г. Румънците са закупили продукти онлайн на стойност 3,2 милиарда щатски долара, поне с 40% повече от предходната година, без да се включват услуги, билети, резервации, празници и др. През 2016 г. има повече от 7000 електронни магазина в страната –  брой, който се удвоява до края на 2018 г. В момента в Румъния има 10,26 милиона потребители, които пазаруват от онлайн магазини.

Около 8 от 10 купувачи живеят в градовете, а 44% от тях правят поне една покупка на месец. Най-големите онлайн магазини в Румъния са eMAG.ro, Altex, Domo, Elefant, olx.ro, pcgarage.ro, Aliexpress и Amazon. Що се отнася до това как румънците правят онлайн покупки, повечето предпочитат десктоп устройствата си, но броят на хората, които използват смартфоните си за пазаруване, се увеличава все повече с всяка година. Още през 2017 г. 18% от хората са пазарували онлайн от своя мобилен телефон

Румъния има един от най-бързите темпове на растеж в електронната търговия в Централна и Източна Европа по отношение на броя посещения от мобилни устройства, със среден ръст от 41%. Според данни на GPeC, 90% от онлайн потребителите в Румъния предпочитат да плащат с наложен платеж. За сметка на това обаче, предпочитат да правят банкови плащания за комунални услуги, пътувания, билети за събития и други онлайн услуги (според mobilPay и PaU онлайн плащанията с карти са се увеличили с 35% през 2020 г.) 

Най-много онлайн пазаруващи са на възраст между 25 и 35 години. По отношение на B2B електронната търговия, IT, домакински уреди, автомобилният сектор, домашният декор, модата и свързаните с тях селскостопански продукти имат най-голям дял в Румъния, като последните две области отчитат ускорен растеж. Понастоящем Електрониката и медиите са водещата продуктова категория в Румъния, което представлява пазарен дял от 788,1 милиона щатски долара, последван от модата, която генерира 538,3 милиона щатски долара продажби. Румънците търсят предимно безплатна и бърза доставка, отстъпки и правото за безплатно връщане (въпреки че законът разпределя цената за връщане на купувача). 

онлайн магазин в Европа - Гърция

Статистика за потреблението от онлайн магазини в Гърция

Какво се случва в Гърция? Какво е потребителското поведение и как пазаруват гърците? Според данни на Statista, 93% от потребителите на интернет във възрастовата група между 25 и 34 години имат достъп до интернет всеки ден. Процентът достига 89% за възрастовите групи 16-24 и 35-44, 77% за групата 45-54 и 68% за хората над 55 години. Според проучване на гръцката асоциация за електронна търговия (GR.EC.A.), оборотът на дребно през онлайн възлиза на 4 милиарда евро през 2017 г., почти 2% от БВП на страната. В Гърция има повече от 6500 електронни магазина. Популярните електронни магазини включват Amazon, eBay, Plaisio, Public и Skroutz. 

30% от общите онлайн покупки са направени от магазини, които не са гръцки. Прогнозите показват, че 54% от купувачите предпочитат електронните магазини, базирани в Обединеното кралство, следвани от Китай (47%), САЩ (34%) и Германия (21 %) (Министерство на търговията на САЩ). 

Секторът за онлайн търговия в Гърция непрекъснато расте: изчислява се, че има повече от 3 милиона онлайн купувачи, които харчат средно около 1300 евро всяка година. През последните няколко години гърците станаха силно ориентирани към ниските цени, осъзнавайки, че онлайн търговията може да предложи по-добри отстъпки, в сравнение с традиционните магазини. Освен това, много нови местни електронни магазини във всички категории продукти и услуги отвориха и потребителите могат да намерят по-голямо разнообразие. 

На въпроса какво обикновено купуват онлайн, гърците изброяват пътувания (84%), следвани от хотелски резервации (70%), електронно оборудване и периферни устройства (69%), билети за развлечения (69%) и облекло и обувки (62%) ). Наложеният платеж остава най-популярният начин на плащане, но все повече гърци използват кредитни и дебитни карти, PayPal и банкови преводи. Процентът на банковите преводи е по-малък, защото все още са свързвани със страх от нарушаване на сигурността и поверителността (онлайн измами), както и опасения относно продукта, който в крайна сметка ще получат. 

Facebook е основната социална мрежа с около 5 милиона активни потребители (от които по-голямата част – 53% – са мъже). Според ежегодно проучване на социалните медии и дигиталния маркетинг, проведено от Икономическия университет в Атина (ELTRUN), 19% от населението взаимодейства със страниците на бизнеса във Facebook. Друга много популярна платформа е YouTube, докато популярността на Twitter също се увеличава. Най-използваната платформа за съобщения е Messenger, следвана от WhatsApp.  

онлайн магазин в Европа - Гърция и Румъния

Практически съвети – какво да направите, преди да стъпите на нов пазар 

  1. Проучете законовите изисквания

Преди да отворите онлайн магазин в Европа, трябва да проучите законовите изисквания спрямо местния закон и европейското законодателство. Правното регулиране на електронните магазини включва главно задължението за официално установяване на оператор на електронния магазин, изисквания за общ договор, изисквания, свързани със защитата на потребителите, както и обработката на лични данни.

  • Официално установяване

Европейците, които имат право да управляват eShop в държавата си на пребиваване, могат да управляват онлайн магазин и в Румъния и в Гърция, но е длъжен да се регистрира като данъкоплатец, ако някои стойности са надвишени.

  • Правна система, регулираща договора

За да осигури правилното изпълнение на всички законоустановени задължения, операторът на онлайн магазина трябва да е наясно коя правна система урежда отношенията с клиентите (напр. права и задължения на страните по договора, искове на клиента в случай на дефекти или давностни срокове). Като общо правило, потребителските договори се уреждат от правото на държавата на пребиваване на потребителя. Законът на ЕС обаче позволява да изберете управляващата правна система. Въпреки това, подобен избор не може да лиши потребителя от защита, осигурена от приложимата правна система по общото правило. 

  • Защита на потребителите

Страните в ЕС имат право да прилагат допълнителни разпоредби за защита на потребителите, така че правилата, приложими във всяка държава от ЕС, трябва да бъдат проверени преди да стартирате онлайн магазина си. Операторът на сайта ви трябва да гарантира, че уеб страницата ви съдържа цялата информация, което се изисква от закона, и че договорът, сключен чрез вашия магазин зачита всички права на потребителя.

  • Задължителна информираност 

Преди сключване на договор, т.е. обикновено преди да бъде завършена поръчка чрез електронния магазин, потребителят трябва да бъде информиран за:

– Самоличността на търговеца

– Адресът му, данни за контакт

– Регистрационен номер, номер на ДДС

– Спецификация на предлаганите стоки или услуги, крайна цена на стоките и услугите (включително всички данъци и такси)

– Средства за плащане и доставка, разходи за доставка

– Искове, произтичащи от неправилно изпълнение или гаранция и условия за тяхното прилагане

– Продължителност на срока на договора

– Начини за връщане на стоката

Можете да опишете всичко това в Общите условия на сайта си и да сложите отметка за съгласие преди завършване на поръчката. Друга отметка, която е задължително да присъства на тази стъпка е съгласието, данните на потребителя да се използват за целите на поръчката, спрямо GDPR. 

След като се направи поръчка, търговецът е длъжен да потвърди незабавно получаването ѝ по телефон или имейл.

  1. Обмислете начините на плащане и ги направете лесни

Проучете внимателно кои опции за плащане са най-популярни на пазарите, към които сте се насочили. Обмислете методи като наложен платеж, банков превод, плащане с карта, PayPal и всички други методи, които може да са валидни за съответната държава. Постарайте се да намерите най-подходящите опции за плащане, за да улесните потребитлите си. Предлагането на неадекватни методи за плащане е сигурен начин незабавно да ограничите продажбите си. 

  1. Обмислете логистиката

В зависимост от естеството на вашия бизнес може да се наложи да внасяте, произвеждате, съхранявате или изпращате стоки от местен център. Проучете възможностите си – могат ли тези операции да се извършват от съществуващата ви фабрика или дистрибуционен център? Бихте ли могли да ги възложите на опитен местен партньор? Кой би бил най-ефективният и рентабилен начин за работа? Какви са алтернативите и присъщите им рискове? Като критичен аспект на вашия план за експанзия с потенциално големи разходи и правни последици, отделете време в задълбочено проучване. 

  1. Адаптирайте сайта си, спрямо съответния пазар

Адаптирането на вашия уеб сайт може да има различни форми. Обмислете дали да не закупите отделен домейн, който да е само за съответната държава. Съобразете се с езика – вероятно бихте имали значително по-голям ръст ако преведете сайта на съответния език, било то румънски, гръцки, полски и т.н.  

Опитайте се да адаптирате съдържанието си спрямо местните потребители и техния начин за пазаруване. Помислете как взимат решения – дали четат повече статии или гледат видеа с ревюта. 

Помислете дали можете да назначите персонал, който да обслужва поръчките ви и да има перфектно ниво на езика (в оптималния случай бихте използвали румънци или гърци, които пределно добре разбират запитванията на клиентите ви). 

Препоръчваме ви и да добавите телефонен номер, който е от съответната държава. Все пак изглежда малко стряскащо да влезеш в български сайт, например, а номерът за клиентско обслужване да е албански, нали? Съобразете се с това и преценете дали можете да си позволите да използвате телефонна централа с номер от съответната страна.

  1. Не подценявайте културните различия и обичаи

Все още има тенденция, която проповядва, че това, което е „достатъчно добро за първоначалния пазар, ще е достатъчно добро и за всеки друг“. Твърде често компаниите погрешно преценят значението на разбирането за фундаменталната динамика на новите пазари, на които предстои да навлязат. Това е абсолютно задължително, за да гарантирате, че предлаганата от вас марка най-добре резонира с местните клиенти и за да избегнете скъпоструващи пропуски.

Вероятно имате определени очаквания за поведението на клиентите, когато говорим за чужди страни. Все пак, ако е възможно, прекарайте време в конкретната локация, за да се запознаете с местните културни обичаи и неписани “вярвания”. Това ще ви помогне да си изградите картина на културата, поведението и очакванията на вашите местни клиенти, а така ще решите и какъв да е типа на обслужване, така че той да отговаря на всичко, което вече им е познато. Това са важни съображения за определяне на цялостното ви стойностно предложение – от това какви продукти предлагате, през това какъв е дизайна на онлайн магазина ви и какъв е ton of voice-а на марката ви.

  1. Обмислете разпространението на продуктите ви в сайтове за колективно пазаруване

Всеки пазар има сайтове за колективно пазаруване, които биха могли да ви помогнат да наложите марката си. Единственото, което трябва да направите е да проучите кои са те за съответния пазар. В първата част от статията споменахме кои са големите и често посещавани магазини за Румъния и Гърция. eMag, Glami, Vivre и други платформи могат да ви помогнат да стъпите на румънския и гръцкия пазар и да наложите бранда си по-бързо

  1. Рекламни канали

Кои рекламни канали се използват масово в съответния пазар? Въпреки че Румъния и Гърция са ни съседки, те използват в много по-голяма степен Pinterest. Twitter също придобива по-голяма популярност. Tik Tok пък става все по-известен сред по-младите потребители, както в България, така и в съседките ни. Каналите, които ще използвате зависят преди всичко от вашите таргет потребители. Помислете какво е ежедневието им, как се разтоварват, как се информират, на кои източници се доверяват. Дали инфлуенсърите са силен канал и там или все още не са толкова наложени? 

След като дефинирате каналите можете да изградите маркетинг стратегията си и бюджетите си. Преценете дали да вложите голям капитал в първоначална кампания за разпространение на марката или предпочитате да скалирате последователно. 

Тези стъпки би трябвало да ви дадат отправна точка за ключовите аспекти, които да вземете предвид при навлизането на нови пазари. Всяка от тях ще изисква време и отдаденост и ще разкрие свой собствен набор от предизвикателства. Екипът на дигитална агенция DigitalExpert е на разположение да ви помогне в навлизането на нови пазари и създаването на стабилна и работеща маркетинг стратегия.

Вижте повече за нашите услуги:

 

Искаш да научиш повече как бизнесът ти да стане по-печеливш?

Заяви сега безплатно услугата “Експертен анализ и консултация” и научи как да продаваш онлайн по-добре и да печелиш повече