На Connect 2021 главният изпълнителен директор на Facebook, Марк Зукърбърг представи Meta, новата марка обединяваща приложенията и технологиите на гиганта.

Днес Meta преминава отвъд 2D екраните към преживявания като разширена и виртуална реалност, за да помогне за изграждането на следващата еволюция в социалните технологии.

Какво представлява Meta и какво предстои, можете да прочетете в отвореното писмо на основателя на Фейсбук.

28 октомври 2021 г

“Ние сме в началото на следващата епоха за интернет, а това е и следващата глава за нашата компания.

През последните десетилетия технологията даде на хората силата да се свързват и изразяват. Когато стартирах Facebook, ние пишехме предимно текст в уебсайтове. Когато получихме телефони с камери, интернет стана по-визуален и мобилен. Тъй като връзките ставаха все по-бързи, видеото се превърна в по-богат начин за споделяне на опит. Минахме от настолни компютри към уеб към мобилни устройства; от текст през снимки до видео. Но това не е краят на линията.

Следващата платформа ще бъде още по-завладяваща – интернет, в който сте в изживяването, а не просто го гледате. Наричаме това метавселената и тя ще докосне всеки продукт, който изграждаме.

Определящото качество на метавселената ще бъде усещането за присъствие – сякаш сте точно там с друг човек или на друго място. Да се ​​чувстваш истински присъстващ с друг човек е крайната мечта на социалните технологии. Ето защо ние сме фокусирани върху изграждането на това.

В метавселената ще можете да правите почти всичко, което можете да си представите – да се събирате с приятели и семейство, да работите, да учите, да играете, да пазарувате, да създавате – нови изживявания, които не пасват на начина по-който въприемаме телефоните и компютрите днес. Направихме филм, който изследва как бихме могли да използваме метавселената някой ден.

В това бъдеще ще можете да се телепортирате незабавно като холограма, за да сте в офиса без пътуване до работното място, на концерт с приятели или в хола на родителите си, за да наваксате. Това ще отвори повече възможности, независимо къде живеете. Ще можете да отделите повече време за това, което има значение за вас, да намалите времето в трафика и да намалите въглеродния си отпечатък.

Помислете колко физически неща имате днес, които биха могли да бъдат просто холограми в бъдеще. Вашият телевизор, вашата перфектна работна настройка с множество монитори, вашите настолни игри и други – вместо физически неща, сглобени във фабрики, те ще бъдат холограми, проектирани от създатели по целия свят.

Ще преминете през тези преживявания на различни устройства – очила с разширена реалност, за да останете във физическия свят, виртуална реалност, за да бъдете напълно потопени, и телефони и компютри, за да прескочите от съществуващите платформи. Тук не става въпрос за повече време пред екраните, а за това да направим времето, което вече прекарваме пред тях  по-добро.

Нашата роля и отговорност

Метавселената няма да бъде създадена от една компания. Тя ще бъде изградена от създатели и разработчици, разработващи нови изживявания и дигитални елементи, които са оперативно съвместими и отключват значително по-голяма креативна икономика от тази, ограничена от днешните платформи и техните политики.

Нашата роля в това пътуване е да ускорим развитието на основните технологии, социални платформи и творчески инструменти, за да съживим метавселената и да вплетем тези технологии чрез нашите приложения за социални медии. Вярваме, че метавселената може да даде възможност за по-добри социални преживявания от всичко, което съществува днес, и ще посветим енергията си, за да помогнем за постигането на нейния потенциал.

Както написах в първоначалното писмо: „ние не създаваме услуги, за да правим пари; ние печелим пари, за да изградим по-добри услуги.”

Този подход ни послужи добре. Изградихме нашия бизнес, за да поддържаме много големи и дългосрочни инвестиции за изграждане на по-добри услуги и това е, което планираме да направим тук.

Последните пет години бяха смирителни за мен и за нашата компания в много отношения. Един от основните уроци, които научих, е, че изграждането на продукти, които хората обичат, не е достатъчно.

Всяка глава носи нови гласове и нови идеи, но и нови предизвикателства, рискове и нарушаване на установените интереси. Ще трябва да работим заедно от самото начало, за да оживим най-добрата възможна версия на това бъдеще.

Поверителността и безопасността трябва да бъдат вградени в метавселената от първия ден. Както и отворените стандарти и оперативната съвместимост. Това ще изисква не само нова техническа работа – като подкрепа на крипто и NFT проекти в общността – но и нови форми на управление. Преди всичко трябва да помогнем за изграждането на екосистеми, така че повече хора да имат дял в бъдещето и да могат да се възползват не само като потребители, но и като създатели.

Този период също беше смирителен, защото колкото и голяма компания да сме, ние научихме какво е да се изгражда на други платформи. Животът по техните правила дълбоко оформи възгледите ми за технологичната индустрия. Започнах да вярвам, че липсата на избор за потребителите и високите такси за разработчиците задушават иновациите и възпрепятстват интернет икономиката.

Опитахме се да приемем различен подход. Искаме нашите услуги да бъдат достъпни за възможно най-много хора, което означава да работим, за да ги направим по-евтини, а не повече. Нашите мобилни приложения са безплатни. Нашият рекламен модел е предназначен да предостави на бизнеса най-ниски цени. Нашите търговски инструменти се предлагат на цена или със скромни такси. В резултат на това милиарди хора обичат нашите услуги и стотици милиони фирми разчитат на нашите инструменти.

Това е подходът, който искаме да приложим, за да помогнем за изграждането на метавселената. Планираме да продаваме нашите устройства на цена или субсидирани, за да ги направим достъпни за повече хора. Ще се стремим да предлагаме услуги за разработчици и създатели с ниски такси във възможно най-много случаи, за да можем да увеличим максимално цялостната креативна икономика. Все пак ще трябва да се уверим, че не губим твърде много пари по пътя.

Надяваме се, че през следващото десетилетие метавселената ще достигне до милиард души, ще бъде домакин на стотици милиарди долари дигитална търговия и ще поддържа работни места за милиони създатели и разработчици.

Кои сме ние

Докато се впускаме в следващата глава, мислех много какво означава това за нашата компания и нашата идентичност.

Ние сме компания, която се фокусира върху свързването на хора. Докато повечето технологични компании се фокусират върху това как хората взаимодействат с технологиите, ние винаги сме се фокусирали върху изграждането на технологии, така че хората да могат да взаимодействат помежду си.

Днес ни гледат като компания за социални медии. Facebook е един от най-използваните технологични продукти в историята на света. Това е емблематична марка за социални медии.

Създаването на социални приложения винаги ще бъде важно за нас и има още много за изграждане. Но все повече това не е всичко, което правим. В нашата ДНК ние изграждаме технология, за да обединим хората. Метавселената е следващата граница в свързването на хората, точно както социалните мрежи бяха, когато започнахме.

В момента нашата марка е толкова тясно свързана с един продукт, че не може да представлява всичко, което правим днес, камо ли в бъдеще. С течение на времето се надявам да ни възприемат като компания с метавселена и искам да свържа нашата работа и нашата идентичност към това, към което градим.

Току-що обявихме, че правим фундаментална промяна в нашата компания. Сега разглеждаме и отчитаме нашия бизнес като два различни сегмента: един за нашето семейство от приложения и един за нашата работа върху бъдещи платформи. Работата ни върху метавселената не е само един от тези сегменти. Метавселената обхваща както социалния опит, така и бъдещите технологии. Докато разширяваме визията си, е време да приемем нова марка.

За да отразя кои сме ние и бъдещето, което се надяваме да изградим, с гордост споделям, че нашата компания вече е Мета.

Нашата мисия остава същата – тя все още е свързана с обединяването на хората. Нашите приложения и техните марки няма да се променят. Ние все още сме компанията, която проектира технологии за хората.

Но всички наши продукти, включително нашите приложения, вече споделят нова визия: да помогнат за оживяването на метавселената. И сега имаме име, което отразява широтата на това, което правим.

Оттук нататък ние ще бъдем на първо място в метавселената, а не във Facebook. Това означава, че с течение на времето няма да имате нужда от акаунт във Facebook, за да използвате другите ни услуги. Тъй като новата ни марка започва да се появява в нашите продукти, се надявам хората по света да опознаят марката Meta и бъдещето, зад което стоим.

Някога съм учил Класика и думата „мета“ идва от гръцка дума, означаваща „отвъд“. За мен това символизира, че винаги има още какво да се изгради и винаги има следваща глава към историята. Нашата е история, започна в стая в общежитие и се разрасна отвъд всичко, което сме си представяли; в семейство от приложения, които хората използват, за да се свържат помежду си, да намерят своя глас и да стартират бизнес, общности и движения, които промениха света.

Гордея се с това, което сме изградили досега, и съм развълнуван от това, което предстои- докато се придвижваме отвъд това, което е възможно днес, отвъд ограниченията на екраните, отвъд границите на разстоянието и физиката и към бъдеще, в което всеки може да присъства, да създава нови възможности и да изживява нови неща. Това е бъдеще, което е извън всяка една компания и което ще бъде създадено от всички нас.

Изградихме неща, които обединиха хората по нови начини. Поучихме се от борбата с трудни социални проблеми и от живота под затворени платформи. Сега е време да вземем всичко, което научихме, и да помогнем за изграждането на следващата глава.

Посвещавам енергията си на това – повече от всяка друга компания в света. Ако това е бъдещето, което искате да видите, надявам се да се присъедините към нас. Бъдещето ще бъде отвъд всичко, което можем да си представим.”

– Марк Зукърбърг

Facebook обяви и планове за създаване на 10 000 работни места в Европейския съюз за изграждане на „метавселената“.

Припомняме, че това не е първата промяна, която виждаме да прави гигант от естеството на Фейсбук. През 2015 год. Google се ребрандира като Alphabet при корпоративна реконфигурация. Онлайн търсенето и платформата за реклами обаче, останаха определяща единица, въпреки другите дейности, като самоуправляващи се автомобили Waymo.

Още:

Метавселената не е нова идея, но не беше масово разпространена, докато Зукърбърг не започна да говори публично за нея по-рано тази година. Концепцията произлиза от Snow Crash, дистопичен роман от 90-те, в който хората бягат от разпадащия се реален свят, за да бъдат напълно потопени във виртуален. Зукърбърг се опитва да развие идеята за метавселената, която ще отключи изцяло нова икономика на виртуални стоки и услуги.